Ieși din turmă și vezi-ți de drumul tău

Omul se iubește intens. E cel mai bun la orice capitol. Singurul care are idei, soluții, viziune, claritate în abordare. Crede că lumea ar fi un loc mai bun dacă ar reuși să se cloneze și s-o populeze cu milioane de genii mici aidoma lui. Se întreabă oare ce-i împiedică pe cei din jur să gândească la fel, să reacționeze cum ”ar trebui”, să ”accepte adevărul” lui absolut.

Desigur eroul poveștii noastre conduce o companie.

Ca să-și împlinească visul de a fi în fruntea unei armate de executanți perfecți, care să facă întocmai și la timp ceea ce nici măcar nu a apucat să exprime, caută angajați spălați pe creier, dispuși să respecte cu strictețe cele mai stupide, greoaie și rigide proceduri.

Să nu aibă păreri, ambiții, revendicări proprii pentru că e obositor să-și exerseze gândirea. Să respecte cele mai tâmpe indicații.

Alte criterii pe care le folosește la recrutarea soldaților noi sunt: lipsa de personalitate, obediența absolută, nevoia de afiliere la prima comunitate care-i acceptă, lașitatea,  servilismul, dragostea pentru status quo.

Nu în ultimul rând teama de concediere astfel încât să se potolească imediat ce-i ameninți un pic.

În afară de antreprenorii care sunt mult mai expuși să cadă-n această greșeală, pentru că nu are cine să-i tragă de mânecă, mulți așa ziși conducători din multinaționale procedează exact la fel, deși ar trebui să știe mai bine.

Nu le pasă nici un pic de principiile sau valorile companiilor lor despre diversitate, transparență, creativitate, inițiativă, responsabilitate sau implicare. Pentru că sunt geniali, infailibili iar lor nu li se aplică vrăjeli d-astea.

Așa se face că ajungi în magazinul operatorului de telefonie mobilă unde pierzi 10 ore pentru niște operații incredibil de simple.

Nu te scoate din minți că nu merge sistemul informatic, nici că trebuie să semnezi 400 de hârtii sau că nu înțelegi deloc ce ți se oferă pentru că nimeni nu-și bate capul să-ți explice într-o română inteligibilă.

Te îngrozește însă tinerelul cu care stai de vorbă pentru că nu-l străbate nici un fior legat de experiența clientului.Nu-l interesează ce probleme ai, te ascultă grăbit dar neatent, nu pune deloc întrebări, nu caută soluții.  Recită proceduri.

Dacă insiști îți repetă discursul cu procedurile. Este doar o mașină stricată de vorbe goale și asta-l face mândru de el, de valoarea pe care o aduce angajatorului, pieței, societății. Este un profesionist desăvârșit și se mai face.

Alt copil dezorientat te sună să-ți bage pe gât servicii financiare. Nici el nu întreabă nimic. Se enervează dacă-l întrerupi. Nu acceptă că nu te interesează ce are de oferit, că nu vrei să-i asculți inepțiile. I s-a spus că e apostolul binelui absolut pe pământ.

Asta e suficient pentru el ca să insiste până-n pânzele albe pentru că știe ce-ți trebuie și nu vede nimic greșit în a-ți băga pe gât adevărul lui.

Te duci la bancă. Opt funcționari sunt în ședință. Încearcă, teoretic, să identifice căi de a-și servi mai bine clienții. Unul singur e la ghișeu unde se ocupă de vreo oră de un domn care a adus 50 de saci de monede. Îi pune în fișicuri egale povestind ce a mai agățat recent în club, cum cresc cu nesimțire prețurile în magazine și de ce i s-a defectat scuterul.

Vreo zece nefericiți așteaptă să le vină rândul să-și plătească creditele. Unul dintre ei îndrăznește să întrebe dacă se mai poate deschide un ghișeu.

Vă rog să nu ne deranjați, zice directoarea sucursalei extrem de înțepată. Ne concentrăm să găsim soluții pentru creșterea satisfacției dumneavoastră.

Te întâlnești cu directorul de marketing al unei companii care vinde băuturi carbogazoase de tip Cico.

Îți spune că publicitatea tradițională și-a trăit traiul, și-a mâncat mălaiul. Nu mai merge deloc. Agențiile vin numai cu propuneri prăfuite, audiențele TV au scăzut dramatic, afișajul stradal a devenit invizibil pentru consumator, printul este mort și îngropat deja.

Toate bune și frumoase. Mai departe ce face acest executiv vizionar, capabil, eficient?

Mai taie un salariu, mai dă afară niște angajați, mai ia din bugetele de training, de călătorii, de evenimente, de acțiuni de responsabilitate socială și investește tot ce a strâns în publicitate pentru că, în afară de a arunca bani pe fereastră, nu știe nimic.

Cine pierde folosind angajați spălați pe creier?

Nu CEO-ul sau echipa managerilor din fruntea ierarhiei, ci compania care-și deteriorează imaginea și clientul care beneficiază de o experiență îndoielnică. Apoi omul obedient însuși care trăiește o viață searbădă ignorându-și potențialul de creștere și dezvoltare, mulțumindu-se cu puțin, mișcându-se într-un țarc din ce în ce mai strâmt.

Ce-i de făcut?

Presupunând că ți-e teamă c-ai putea fi chiar tu cel al cărui creier este agresat, oprește-te, uită-te-n oglindă, decide-te dacă ținerea capului mereu plecat este sau nu o problemă pentru tine.

Dacă este, află ce te face să accepți acest statut, apoi apucă-te să găsești cea mai bună soluție ca să ieși la liman.

Nu uita că există undeva acolo o poteca, numai a ta, care nu seamănă cu drumurile pe care umblă ceilalți. Depinde doar de tine s-o găsești și s-o folosești.

Dacă ești în postura de a influența oameni, fie în sala de curs, fie la job, abține-te să încurajezi starea de eunuc temător, de sclav obedient, de ostaș disciplinat îndrăgostit de reguli și proceduri, incapabil să decidă de unul singur sau să priceapă ce scop are.

Oricine poate să fie generos, original sau inspirat măcar un pic, chiar dacă a fost constant condiționat să creadă că este incapabil sau că nu va putea să-și depășească limitele trasate arbitrar de un neica nimeni.

Pasivitatea, obediența, nepăsarea, lipsa de implicare și de pasiune te împiedică să fii tu însuți.

Ele nu sunt atribute indispensabile succesului cum propovăduiesc conducătorii răuvoitori. Ieși din turmă cât mai repede și vezi-ți de drumul tău.

O variantă a acestui articol a fost publicată de portalul Manager Express

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)