Ce face prim ministrul comunității tale virtuale

Social media este o sumă de platforme unde oamenii socializează, nu o scenă de pe care brandurile își strigă ca-n piață, tare și cu forță, caracteristici, beneficii, îndemnuri la acțiune sau oferte de nerefuzat.

”Marketingul este din ce în ce mai puțin despre produsele sau serviciile oferite și mai mult despre ce povești știi să spui” afirmă Seth Godin. Multe dintre organizațiile care-și bazează planul de comunicare doar pe publicitate, văd cu ochii cum bugetele aruncate-n luptă, care pe vremuri le goleau depozitele, acum doar scutură discret praful de pe rafturi.

Biletul câștigător pentru o companie care vrea să se impună în spațiul virtual pare să fie o comunitatea captivă cât mai mare care ascultă și dă mai departe poveștile lansate de ea pe piață.

Cum 76% dintre firmele mici cred că cel mai eficace mix de marketing pentru ele este format din print plus digital, iar organizațiile medii și mari nu-și mai pot permite demult să ignore social media, iată-ne pe toți grămadă pe site-urile de socializare, gata să ne luptăm pentru atenția firavă a cetățeanului cumpărător.

Succesul în mediul virtual depinde în mare măsură de omul care construiește acel spațiu special unde clienții foști, prezenți sau viitori își doresc să fie văzuți, auziți, ajutați ba chiar mângâiați pe cap dacă e cazul. Acest personaj știe ceva sociologie și psihologie, scrie bine, spune povești captivante, este prieten cu tehnologia cât să nu-și prindă urechile în chestiuni simple, are idee ce să ceară de la specialiști. El ar mai trebui să aibă:

O viziune și o gândire strategică

Fără să înțeleagă perfect scopul și identitatea companiei, principiile care o călăuzesc, avantajul competitiv, piețele cheie, produsele sau serviciile de bază, omul de social media nu poate să-și facă treaba eficient. Cunoașterea direcțiilor strategice este vitală pentru elaborarea unui plan și a unui calendar de comunicare care să sprijine punerea în practică a inițiativelor vitale. Odată făcut planul va fi nu numai comunicat în interiorul organizației, ci și ”vândut” celor care vor participa activ la implementarea lui.

O abordare analitică

Succesul în social media nu vine imediat. Este nevoie de răbdare, tenacitate, concentrare și mai ales de măsurarea indicatorilor relevanți. Testarea variantelor alternative, așa numitul A-B testing, ajută la depășirea mai rapidă a obstacolelor apărute, optimizarea rezultatelor, identificarea schimbărilor tactice ce se impun. Odată ce s-a luat decizia ce indicatori merită urmăriți, progresul va fi monitorizat o bună perioadă de timp astfel încât să înțelegem exact ce facem bine și unde avem de îmbunătățit.

Ușurință și fluență în scriere

Mesajul transmis publicului larg este obligatoriu să fie clar, bine organizat, scurt, relevant, pe limba oamenilor, nu a specialiștilor, fără greșeli gramaticale sau logice. Iar asta nu este deloc simplu. Editarea repetată a textelor înainte de publicare reprezintă adesea calea de la apatie la emoții pozitive extrem de puternice.

Structura poveștii, impactul titlurilor, utilitatea informațiilor, contribuie decisiv la atragerea oamenilor în comunitate și la creșterea vitezei de propagare a mesajului. Din păcate pe meleagurile mioritice e plin de pricepuți în social media, repetenți la scrierea  logică, amuzantă, relevantă, care postează mult spunând nimic.

Capacitatea de a alege un design creativ, potrivit situației

Designul este primul element pe care-l percepe vizitatorul prin urmare abilitatea de a identifica și folosi o grafică care să impresioneze, să convertească este vitală. Un landing page reușit, un design atractiv, o combinație de conținuturi diferite simplă dar elegantă contribuie decisiv la calitatea experienței clientului existent sau potențial.

Calitățile necesare managementului înțelept al comunității

Comunitatea pe care poți s-o creezi în jurul brandurilor tale este cel mai de preț bun pentru că acolo se strâng clienți, prospecți, parteneri, sugestii, comentarii, cereri de proiecte noi. Cel care gestionează această comunitate este nevoit să aleagă înțelept mesajele ce merită transmise și momentul când vor fi difuzate.

Să-și înțeleagă rolul de animator, de specialist care răspunde întrebărilor, alungă nelămuririle, nu dezamăgește pe nimeni, în timp ce-și urmărește obiectivele de business, conversie sau generare de leaduri calificate. Să identifice și apoi să-i pună în valoare pe membrii comunității care pot influența deciziile celorlalți astfel încât să crească exponențial impactul mesajelor companiei.

În România zilelor noastre nu găsești chiar pe toate drumurile un executiv capabil să gestioneze mediile sociale care să producă în loc să consume ba chiar să-și poată demonstra eficacitatea cu cifre, nu cu vorbe.

Dacă nu știi ce să-i ceri sau ce merită să măsori, banii investiți într-un băiat care să pună ceva acolo ca să fie, sau în șapte furnizori separați pe care nu-i coordonează nimeni, sunt aruncați pe fereastră.

Ai putea de exemplu, să fii extrem de mulțumit, pentru o vreme, de atingerea unor indicatori care te ung pe suflet (like-uri) dar nu pun nimic palpabil pe masă, înainte de a ajunge la concluzia că 10 clienți noi sunt un rezultat mai bun decât o mie de fani în plus.

Dacă vrei rezultate practice, durabile din activitatea în social media e musai să înțelegi că omul care gestionează interacțiunea companiei cu prietenii și dușmanii ei din mediul virtual este extrem de important. El este un angajat cheie, nu un personaj de care te poți lipsi la prima revizie bugetară.

E normal să ai răbdare înainte să-i ceri marea cu sarea. Să te împaci cu ideea că nu-l vei putea niciodată înlocui de azi pe mâine fără să resimți în plex această schimbare. Pentru că în regatul digital, unde conținutul e rege și conversia e regină, social media managerul este prim ministrul. Nu-i subestima aportul!

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)