Nu cumpăr nici un capăt de ață de la tine

O relație bună cu clienții existenți și potențiali se construiește-n timp. Durează să-i ajuți să te cunoască, să capete încredere în tine ca furnizor de servicii. Poți să accelerezi procesul de împrietenire dacă le oferi periodic conținut de calitate care să-i ajute să-și rezolve problemele, să afle lucruri noi sau să se amuze.

Nu-i deloc complicat de înțeles că așa funcționează lucrurile pentru că te lovești la fiecare pas atât de exemple de succes, cât și de povești de groază care demonstrează cât de importantă este comunicarea cu publicul.

Cu toate astea când vine vorba să scrie ceva despre ei sau despre serviciile pe care le oferă, majoritatea oamenilor se strâmbă de parcă ar mușca dintr-o lămâie. Îi vezi că preferă să facă ore suplimentare la șaibă decât să-și spună poveștile.

Le vine extrem de greu să-și facă loc în programul lor, adesea plin de activități neproductive, pentru a creiona măcar un articol decent care să spună lumii cine sunt, ce-i mână-n luptă și ce-și doresc să realizeze.

Ce ar trebui să înțeleagă toți cei care amână la nesfârșit să pună osul la treaba asta este că nicio agenție din lume, fie ea de marketing, de branding, de digital, de PR sau de publicitate nu poate să-ți spună povestea mai bine decât tine.

Iar fără o poveste cu care cititorul să rezoneze, nu ai audiență, deoarece oamenii de toate vârstele, profesiile și religiile reacționează doar când reușești să le trezești interesul, să-i implici, să-i faci să trăiască o experiență pe care ar vrea să o repete sau să o împărtășească cu amicii.

Așa că dacă-ți dorești o comunitate închegată pe lângă brandul tău ar fi bine să:

Îți câștigi dreptul de a povesti

Nu o să te asculte nimeni doar pentru că ai chef de vorbă și poți să perorezi ca o moară stricată. Atenția este o resursă pe cale de dispariție, pe care fiecare dorește să o investească cu folos maxim.

Așa că dacă vrei să te ascult tratează-mă cu respect, spune-mi ce mă interesează să aud, ajută-mă să-mi rezolv problemele, obține-mi permisiunea înainte să mi te adresezi.

Pentru că o să ignor mesaje de marketing care nu mă interesează chiar dacă ai făcut rost de datele mele de contact și mă bați la cap cu obstinație. Cu siguranță nu-ți voi cumpăra niciodată serviciile doar pentru că-mi trimiți un spam pe Linkedin sau mă alergi cu remarketingul  pe tot terenul.

Generezi conținut de calitate

Nu orice poveste convinge. În loc să te concentrezi să scrii romane lungi și siropoase, mai bine bate-ți capul să afli ce mă interesează pe mine, clientul tău potențial. Dă-mi sfaturi pe care le pot aplica sau oferă-mi soluțiile pe care le caut demult. Fără să-mi pierzi timpul cu detalii inutile.

Folosește un limbaj accesibil, evită jargonul de specialitate sau exprimările alambicate, goale de sens. Fii autentic, arată-mi ce valori și principii îți ghidează acțiunile și deciziile ca să știu dacă are rost să mergem, măcar o vreme, pe același drum.

Vorbești cu publicul, nu spre el

Dacă produci conținut care e clar, scurt și relevant pentru mine înțeleg că te-ai străduit să comunicăm eficient. Apreciez efortul pe care l-ai depus, iau în calcul o posibilă colaborare.

Sunt deschis dacă-mi povestești în beneficii pentru mine, nu în caracteristicile serviciilor tale. Oferă-mi mesajul publicitar gândit să impresioneze tot șeptelul și m-ai pierdut de mușteriu, demonstrează-mi că știi să-mi rezolvi problemele și batem palma.

Aștept de la tine să-mi simplifici un pic viața oferindu-mi idei ori soluții aplicabile în realitatea cu care mă confrunt acum. Mă ajuți mai mult arătându-mi cum să reușesc decât învățându-mă ce scuze minunate aș putea să inventez când o dau de gard.

Ții cont de feedbackul consumatorului

Când vezi că ai produs conținut care nu prinde la public, încearcă să afli care-i cauza insuccesului și să rezolvi problema. Nu insista să-ți impui ideile preconcepute doar pentru că e cea mai la îndemână potecă și tot ai niște bani de aruncat pe fereastră.

E mai bine să-ți spui părerea deschis într-o situație controversată decât să taci sau să promovezi istorioare septice ca să nu superi pe nimeni. Depășește-ți teama de a fi respins, ia atitudine.

Înțelege că omul cumpără idei sau servicii cum vrea el, nu cum ți-ar plăcea ție. Ajută-l să se informeze, să compare, să vadă ce spun alții, în loc să-i barezi accesul la informație sau să-i jignești inteligența manipulându-l grosier. Fii deschis și transparent.

Scopul consumatorilor este să culeagă informații, să se inspire în luarea deciziilor, să-și risipească îndoielile. Cei mai mulți preferă să meargă în ritmul lor, fără să fie agresați în etapa de analiză de furnizorii pe care-i scanează.

E o idee proastă să strigi la mine tare și cu forță în cât mai multe feluri, să-mi sari în ochi din cele mai neobișnuite locuri, să mă tragi de mânecă precum un cerșetor nepăsător, insistent și agasant. E normal să vrei să-mi iei banii. Dar asta nu-i suficient ca să te aleg ca furnizor. Oferă-mi argumente raționale dacă vrei să-mi accelerezi decizia de cumpărare.

Fă conținut deștept, memorabil, care merită distribuit astfel încât să-ți asiguri succesul pe termen lung. N-o să-ți iasă chiar din prima, așa că fii pregătit să perseverezi, să înveți din greșeli, să-ți ții orgoliul sub control, să mai lași de la tine. Iar dacă tot nu-i dai de capăt, e preferabil să renunți înainte să te faci de baftă publicând la normă, mult, prost și fără rost.

Vei câștiga dacă-mi oferi povestea care mă interesează exact atunci când am nevoie de ea. Inventând mai multe metode prin care să mă agresezi, să-mi forțezi mâna sau să-mi scoți ochii cu balivernele tale mă vei face să te  urăsc. Și să-mi promit solemn că n-o să cumpăr niciodată, nici măcar un capăt de ață de la tine.

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)