Îmi amintesc fără nostalgie zilele când brandul de angajator nu conta mai deloc. Șefi de companie cu mușchi mulți, carte puțină și empatia unei mese de plastic le șopteau subordonaților cu o voce sadică: ”Dacă nu-ți place ce-ți cer, vezi că ușa e acolo. Iar în spatele ei stau la coadă 10 ca tine care ar face orice ca să lucreze undeva.”

Între timp vremurile s-au schimbat. Se vorbește despre job, șefi și atmosfera de la serviciu în mediile sociale și astfel companiile sunt obligate să fie tot mai transparente. Vocea angajaților care-și povestesc experiențele se aude mai clar decât anunțul de recrutare puternic cosmetizat. Valoroșii, pe care ai vrea să-i angajezi, se informează despre mediul de lucru, cultura locului și legendele de groază înainte să-și trimită CV-ul către departamentul de HR.

Toate acestea ne spun că angajatorii care nu au nicio inițiativă de employer branding, ignoră cum se simt oamenii la muncă și cred că nimeni nu știe ce se întâmplă în bucătăria lor vor continua să plângă zadarnic după specialiști calificați până la Sfântul Așteaptă.

Tu însă, care-ți propui să ai șanse reale de câștig în războiul talentelor, te vei asigura că:

Valorile companiei sunt clar exprimate, cunoscute în interior și în exterior pentru că oameni pe care i-ai vrea cu tine în barcă au nevoie să știe exact în ce crezi, ce principii îți ghidează deciziile, ce comportamente și atitudini sunt încurajate și desigur ce nu este permis, dezirabil, acceptabil.

Numai așa vor înțelege dacă jobul pe care-l oferi li se potrivește, dacă se pot adapta culturii din organizația ta sau la ce trebuie să facă rabat pentru a fi bine primiți.

Arăți candidaților ce au de câștigat dacă vin la tine și comunici asta fără să vopsești gardul. N-are nici un rost să promiți aiurea Nirvana sau o viață de ”dolce far niente” când ai o companie în care se muncește alert, sub presiune, nonstop.

Poți să promiți în schimb că noul angajat va învăța repede, că va avea de rezolvat situații complexe și va gestiona clienți pretențioși astfel încât, nu numai că va fi mult mai productiv în 6 luni dar CV-ul său va deveni atractiv pentru orice jucător de top din industrie.

Folosești social media ca să-ți promovezi mesajele relevante pentru candidații potențiali. Asta înseamnă să construiești conținut de calitate gândit special pentru cei interesați să se angajeze, să-l distribui pe canalele unde aceștia sunt prezenți, să o faci cu o periodicitate optimă, să te asiguri că există mereu cineva care să le răspundă la întrebări sau solicitări.

De cele mai multe ori succesul acestor campanii depinde de calitatea colaborării între departamentele de marketing și de resurse umane dar și de implicarea activă a CEO-ului în comunicare pentru că ea dă credibilitatea absolut necesară mesajului.

Gândești campanii specifice de promovare a imaginii de angajator și nu te ferești să dezvălui fața umană a brandului, felul în care interacționează angajații sau în care apreciezi aportul fiecărui om la obținerea succesului.

Arată candidaților potențiali unde vor lucra, ce tehnologie au la îndemână, cât de repede vor ajunge să fie independenți, cum își pot dezvolta cariera sau cunoștințele cel puțin pe termen mediu.

Verifici ce cred talentele pe care le cauți despre imaginea ta de angajator. Ai în vedere când faci asta că percepția este mai importantă decât adevărul istoric, presupunând că există vreunul 100% demonstrabil. Nu merge pe ideea că toți își doresc același lucru pentru că nu vei obține rezultate grozave folosind mereu aceeași rețetă.

Străduiește-te pe cât posibil să oferi fiecărui  angajat cât mai multe din chestiunile care sunt importante pentru el, păstrează-ți flexibilitatea acolo unde este cazul, dar nu accepta excepții de la valorile companiei pentru că ori de câte ori vei  face asta se va termina prost pentru toate părțile implicate.

Îți transformi angajații în ambasadori ai brandului folosind frecvent comunicarea internă, ascultând ce au de spus, acționând conform feedback-ul obținut, întrebându-i permanent cum poți să-i ajuți să obțină rezultate mai bune.

Ai în vedere că numai oamenii motivați, informați, conștienți de valoarea pe care o aduc în obținerea rezultatelor importante, vor vorbi bine despre brandul de angajator. Ceilalți vor descrie iadul când vor fi întrebați cum e la job.

Ce poți tu să faci dragă conducătorule de companie atunci când ai realizat că un proces de recrutare rapid, stabil și de calitate este critic pentru succesul business-ului tău. În primul rând să ieși de pe potecile care nu te-au dus nicăieri până acum.

Să ridici capul din pământ, să gândești, să procedezi diferit, să începi să-și construiești de azi o imagine de angajator coerentă chiar dacă durează între 6 luni și doi ani să ajungi la primele rezultate palpabile. Asta numai dacă totul merge bine și nu se întâmplă nimic neprevăzut pe parcurs.

Pune serios umărul la consolidarea brandului de angajator și vei apuca ziua când poți renunța la inițiativele disperate de recrutare care îți aduc numai bătăi de cap, timp pierdut, cheltuieli uriașe, proiecte de importanță majoră îngropate de angajații incompetenți pe care i-ai numit în posturile cheie când te-ai plictisit să mai cauți omul potrivit. Succes!