Dacă se poate începând de ieri și eventual gratis

În business comunicarea eficientă cu publicul reprezintă adesea diferența dintre o companie de succes și una care trage mâța de coadă. Angajații, clienții și furnizorii deopotrivă sunt mult mai cooperanți dacă înțeleg încotro te duci și ce vrei să obții.

Cu toate astea există un număr exagerat de mare de afaceri pe meleagurile noastre care-și ignoră complet clienții, plus încă pe atâtea care se bâlbâie penibil, într-un jargon indescifrabil, lansând la apă prea multe sticle cu mesaje confuze. Asta nu pare să-i îngrijoreze deloc. Nici să-i facă să analizeze ce ar putea face diferit.

Alt caz pierdut sunt cei care presupun că, dacă postează o dată pe săptămână pe pagina de Facebook sau trimit un spam viguros pe lună, către o listă de adrese de email cumpărată de la tutungeria din colț, au spus totul. Greșesc și ei amarnic!

La fel de departe, rătăciți pe arătură fără șanse să-și regăsească drumul cel bun sunt și conducătorii care speră ca agenția de PR sau consultanții să le genereze întâi strategia de business, să derive din ea strategia de comunicare, să deseneze planurile editoriale, să facă mesajele cheie apoi să le și distribuie.

La sfârșit să-și măsoare rezultatele muncii, iar când produc sub standard să-și dea bătaie singuri, cu bâta de oină. Dacă se poate începând de ieri și eventual gratis.

Indiferent cum stai azi cu comunicarea, poți, cu puțin efort și multă implicare să crești semnificativ dacă:

Îți segmentezi publicul țintă

E important pentru tine să știi care sunt categoriile diferite de public interesate de mesajul tău ca să pregătești conținutul cu cele mai șanse bune de conversie.

Ca un exemplu de segmentare, eu scriu pentru antreprenori, șefi de multinațională, manageri funcționali, executivi de resurse umane sau specialiști din diverse domenii care vor să știe mai mult despre cum funcționează organizația.

Poți să imaginezi personaje reprezentative pentru fiecare segment dacă asta te ajută să vizualizezi mai clar categoria și să răspunzi eficient nevoilor ei.

Construiești mesaje pentru fiecare public în parte

Fiecare tip de public are dureri de cap, ținte și îndoieli specifice.

Dacă vorbesc despre strategie cu un antreprenor mă va întreba fie dacă se poate face în 5 minute, fie câți bani câștigă din asta în următoarele 24 de ore.

Un conducător de multinațională pe de altă parte va fi interesat să-și consolideze poziția, să-și securizeze bonusul anual sau să scape o vreme de lupii tineri ce-i suflă-n ceafă.

Șeful de la resurse umane visează doar la participanți fericiți care dau note bune la mâncare, apreciază organizarea evenimentului și recunosc că ar mai participa la o întâlnire similară pe viitor.

Comunici clar, concis și simplu

Alege cel mai potrivit limbaj pentru cei care te ascultă, nu te exprima cum îți vine la gură. Lasă deoparte jargonul profesional. Spune în cuvinte cât mai puține ce ai de zis.

Dacă e cazul fă-ți emoțiile vizibile. Fii autentic, nu intra în roluri ce nu ți se potrivesc. Confirmă pe cât posibil că ai fost înțeles corect. Transmite-le clar oamenilor ce faci tu pentru ei și ce te aștepți să facă ei pentru tine.

Folosești toate canalele de distribuție care dau rezultate

Du-te să vorbești la radio sau la televizor dacă poți să ajungi acolo, însă nu te arunca să comentezi subiecte despre care nu știi mare lucru.

Fii prezent în toate mediile sociale care-ți aduc beneficii. Există viață și dincolo de Facebook după cum ne demonstrează companiile care semnează contracte cu prospecți găsiți pe Twitter, Linkedin sau Instagram.

Ascultă-ți bunul simț, ignoră-i pe autoproclamații Guru dâmbovițeni ai netului. Încearcă mai multe variante înainte să hotărăști care sunt frecvențele sau orele de postare optime.

Îți optimizezi conținutul

Să scoți un mesaj coerent e o muncă grea. Să-i dai forma finală care să placă, să aducă rezultatele scontate e și mai complicat.

Alocă-ți suficient timp ca să găsești titluri incitante. Asigură-te că dincolo de listarea sau explicarea unor concepte, oferi sfaturi practice, aplicabile.

Nu abuza de cuvinte cheie dacă nu vrei să fii confundat cu un robot dezarticulat care delirează.

Folosește paragrafe  scurte care fac textul ușor de citit. Adaugă poze care întăresc mesajul scris, aduc o notă de umor sau pun publicul pe gânduri.

Implică-te personal în comunicare cât te țin curelele, măcar cât elaborezi strategia și planul editorial. Fii imaginea companiei tale, pentru că tu știi cel mai bine ce e de spus despre clienți, servicii, direcții de creștere sau competiție.

Asigură-te că transmiți mesajul potrivit către receptorul care are nevoie de el, folosind un limbaj ușor de înțeles. Străduiește-te să fii direct și memorabil. Oferă soluții pentru problemele strategice cu care se confruntă clienții sau prospecții tăi.

Nu-ți propune să-i faci pe toți fericiți pentru că e imposibil. Unii te vor înjură doar pentru că exiști. Alții te vor face visător, incompetent, vor afirma că ai o agendă ascunsă sau că te motivează interese meschine.

Mulțumește-le pentru feedback și vezi-ți de drumul tău.

Concentrează-te pe cei care înțeleg și apreciază efortul pe care-l faci ca să le oferi idei, soluții sau să le spui povești. Așa vei crește mereu, în jurul businessului tău, comunitatea celor cu care îți face plăcere lucrezi.

Dialogul este primul pas pentru clădirea încrederii, iar existența unei încrederi minimale este indispensabilă pentru nașterea unui business.

Vorbește cât poți de mult cu oamenii din jurul tău, ajută-i să te înțeleagă, fă schimb de experiențe, consolidează-ți relațiile pentru că asta te va ajuta să ajungi la timp la destinațiile dorite și să te distrezi copios pe drum.

Când îți vine să-i lași pe alții să-ți facă lecțiile legate de comunicare amintește-ți că tu și compania ta veți suporta efectele gafelor de comunicare sau veți culege roadele succesului. Așa că implică-te personal cât e necesar și-o palmă mai sus.

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)