Să fii antreprenor de succes înseamnă ceva mai mult decât să ai una sau mai multe idei geniale de afaceri. Este nevoie să-ți transformi viziunea în realitate, să ajungi la oamenii interesați de serviciile tale înainte să epuizezi tot ce ai în pușculiță. Să nu te dezumfli la primele nereușite, s-o iei de la capăt de câte ori trebuie. Să transmiți echipei tale încredere, optimism, dorință de succes.

Din ce în ce mai mulți dintre tinerii români, aflați la început de carieră, cred că pot și își propun să devină antreprenori. Unii înțeleg mai bine ce-i așteaptă, alții nu pricep nimic. Unii sunt dispuși să asculte sfaturi sau recomandări, alții preferă să se arunce cu capul înainte.

Îi felicit pe toți pentru inițiativă, le urez succese nesperate și le transmit câteva bune practici culese din experiența antreprenorilor pe care îi cunosc:

Timpul tău valorează mai mult decât banii.

Dacă știi să-ți vinzi ideile vei găsi suport financiar, chiar în mai multe locuri, în schimb fiecare zi are numai 24 de ore. Nu le ocupa cu acțiuni care nu merită. Ai grijă ce promiți, învață să spui nu, gândește-te cât ai nevoie, lucrează fără să te întrerupi permanent pentru că altfel nu vei reuși.

Pregătește-te pentru ce-i mai rău dacă nu vrei să pui pe butuci afacerea înainte să înceapă.

Vor apărea precis obstacole neprevăzute, cheltuieli suplimentare, drumuri înfundate, timpi morți. Fă-ți rezerve de bani, timp și răbdare cât să nu intri-n panică dacă nu-ți iese din prima.

Asigură-te că există oameni dispuși să plătească pentru ce oferi.

Ești îndrăgostit de serviciile sau produsele pe care le-ai dezvoltat, e normal, amintește-ți totuși că fără clienți plătitori nu ai o afacere, ci un hobby scump. Muncitul de amorul artei nu pune nimic pe masă.

Planifică-ți pașii.

Orice plan e mai bun decât nici un plan. Dacă nu ai priorități vizibile vei fi rapid îngropat într-o mulțime de detalii nesemnificative.

Nu te baza pe capacitatea ta de multitasking pentru că ea pur și simplu nu există. Credința că poți înghesui oricât de multe acțiuni în același interval de timp îți va afecta negativ atât imaginea cât și productivitatea, ba chiar te va transforma într-un șef plictisitor, predictibil, enervant.

Ia-o pe drumuri mai puțin bătătorite dacă e nevoie

Unul din motivele pentru care ai ales să fii antreprenor este dorința de a juca după propriile reguli așa că nu ai de ce să te sperii când ajungi în locuri pe unde n-a mai trecut nimeni înaintea ta. Valorifică oportunitățile care-ți fac cu ochiul. Bucură-te că poți fi altfel.

Alege soluțiile cele mai simple, ieftine, ușor de aplicat pentru că ai libertatea să procedezi așa și este cea mai bună cale de a-ți învinge competitorii.

Profită că poți lua decizii rapid, că ai flexibilitatea în execuție pe care competitorii tăi mai mari nici nu o visează.

Asumă-ți riscuri inteligent.

Gândește-te bine dar acționează rapid, nu aștepta să-ți pice din cer căci nu se va întâmpla.

Analizează riscurile cu atenție pentru că în faza incipientă a afacerii un insucces major te poate înfrânge definitiv.

Asumă-ți gradul de incertitudine pe care poți să-l gestionezi eficient, apoi treci iute la treabă.

Viteza de reacție este un atu major pentru companiile la început de drum, n-o pierde contemplând pasiv peisajul.

Antreprenorul este un artist, un vizionar care acceptă confruntarea cu situații aparent imposibile pentru că vrea să ajungă la destinație pe drumul lui.

Îi place să demonstreze că are dreptate. Că a văzut mai bine.

Se mândrește că produce singur 80% din business, că face lucruri mari, că este locomotiva organizației.

Când apare oboseala, îndoiala, frustrarea că doar el este motorul afacerii sau ”singurul bou care trage la jug” cum spune un bun prieten de-al meu, antreprenorul strânge din dinți, înghite-n sec și-și vede de drum pentru că are multe ținte de atins și prea puțin timp la dispoziție ca să-și plângă de milă.

În goana lui spre rezultatele la care visează, omite uneori că nu trebuie să facă el totul, că are în echipă oameni care pot să se descurce în situații oricât de complexe, că relațiile cu furnizorii, clienții, partenerii sunt importante și merită să le aloce timp.

Că ar fi normal să se ocupe numai de chestiunile pe care nu le poate gestiona altcineva.

Atunci scapă hățurile. Se agită. Pierde timp, bani. Nu mai știe care este pasul următor logic. Încurcă prioritățile.

Nu se hotărăște dacă e bine să se apuce de inițiative cu rezultate imediate sau poate să investească pe termen mediu sau lung. Până când pricepe că afacerea lui e un maraton, nu un sprint.