E plin pământul de antreprenori români ce suferă grav la capitolul marketing. Unii sunt la începutul călătoriei, nu au o strategie de business, cu atât mai puțin una de comunicare, un plan editorial sau idei clare de împărtășit cu piața. Pentru ei drumul e lung, întortocheat și anevoios. Au mult de lucrat cu ei înșiși înainte ca măcar să pornească spre luminița de la capătul tunelului.

Alții știu mai bine decât atât, au muncit din greu, au răzbătut, au avut deja succes. Din nefericire li s-a suit la cap prea devreme și au început să creadă că pot să facă publicul să trepideze doar făcând zgomot, fără  să se obosească să mai creeze conținut de calitate.

Încurajați de vreun șefuleț de marketing care-și închipuie că matematica este cheia succesului în comunicare, se închină la costul pe punct, speră că piața e infinită, are memorie scurtă și iartă ușor; acești antreprenori, odată zmei adevărați ai mesajului, ajung să difuzeze conținut sterp spre audiențe precar calificate, dar ieftine.

Îmi pare extrem de rău atât pentru munca grea pe care au depus-o ca să ajungă departe și regret că sunt obligat să le spun apăsat că nu-și vor îndeplini niciodată visul continuând pe acest drum înfundat.

Ce mă face să știu precis asta?

Scăderea numărului de clienți potențiali care apare imediat. Ea se datorează atât calității îndoielnice a conținutului emis cât și faptului că el ajunge către mai puțini oameni, respectiv numai acolo unde putem să măsurăm exact, deoarece, ne spune mega-specialistul în marketing că altfel aruncăm banii pe fereastră, stricăm orzul pe gâște, nu suntem eficienți.

În plus calitatea acestor prospecți scade dramatic. Te contactează numai cei care reacționează, precum în publicitate, la mesajul tâmp repetat sistematic, de cele mai multe ori personaje cu idei puține dar fixe, flămânde de discounturi fantasmagorice, oameni educați superficial, ce-și iau deciziile târziu și haotic.

Dispariția unor audiențe țintă importante este și ea foarte rapidă. Odată cu scăderea dramatică a ponderii unor subiecte sau povești care aveau deja o comunitate formată, lumea pleacă frustrată spre zări mai prietenoase, acolo unde istorioarele preferate sunt văzute mai bine.

Acești oameni pentru care nu mai exiști ca brand vor înceta să vorbească în cercurile lor de apropiați despre compania sau serviciile tale. Peste ceva timp nici nu-și vor mai aminti că odată erați amici.

Imagine șchioapă a companiei conturată de prea puținele informații despre atmosferă, avantajul competitiv intern, valorile care o reprezintă, direcția spre care se îndreptă, filozofie, echipă, căutări, năzuințe…

Se atenuează figura unor specialiști odată cunoscuți și apreciați de public care nu mai încap în noua poză. Se pierde complet aportul de imagine al creativității, tehnologiei de vârf, colaborării eficiente, învățării de la înțelepții companiei, ba chiar a unor servicii considerate de acum secundare.

Brandul de angajator aflat în moarte clinică pentru că nici poveștile despre oamenii companiei nu mai au loc de costul pe punct. În condițiile pieței de astăzi asta nu înseamnă că recrutezi mai greu, ci că nu mai primești deloc CV-uri. Nu te mai bagă-n seamă nici măcar nebunii de serviciu care aplică oriunde.

Ascunderea-n păpuriș a feței umane a businessului la umbra puținelor servicii în care se concentrează tot timpul de antenă îndepărtează de asemenea mulțimile odată interesate de businessul tău pentru că noi, ființele cu sentimente, preferințe, idei preconcepute, suntem atrase sau respinse de cultura, valorile, artefactele, poveștile organizației mult mai mult decât de publicitatea ei insipidă, oricât de agresivă ar fi ea.

Producția conținutului de calitate presupune să-ți înțelegi publicul, să-i cunoști nevoile, să ai soluții pentru el altfel decât marea masă a celor care oferă același tip de servicii.

E imperios necesar să știi cum arată businessul în care activezi, cine ești și ce te pricepi să faci excepțional.

Apoi trebuie să pui toate astea într-un mesaj relevant, care educă, răspunde la întrebări, amuză sau le face pe toate trei odată. Doar după ce termini trebușoara asta începi să-ți pui problema unde difuzezi eficient ce ai creat.

Iar când ridici capul spre distribuția de mesaj e bine să fii în continuare strategic, să-ți sporești inteligent comunitatea, să-ți conturezi precis imaginea ca să fii perceput exact așa cum îți dorești și cum meriți.

Nu poți, dragă Antreprenorule, să ajungi un star în domeniul tău, să devii o sursă credibilă de informație sau să-ți transformi prăvălia în locul preferat de clienții tăi, dacă tot ce faci la capitolul marketing este să alergi după un cost pe punct mic.

Poți să spargi oricâți bani, să fii super charismatic, să ai toate celelalte arme necesare ca să reușești, tot în bot o să aterizezi până la urmă, dacă intri în jocul marketingului făcut mecanic. Continuă să distribui mesaje tâmpe, sterpe, plictisitoare pentru publicul țintă și ai să dispari în negura uitării fără să știi ce te-a lovit.

Nu-i nevoie să-mi mulțumești pentru sfat, e de ajuns să te trezești!