CĂLIN CAVALERU
Citește
Există și operează, în toate piețele, companii care nu și-au pus niciodată problema definirii sau a implementării unei strategii. Dacă nu beneficiază de conjuncturi extrem de favorabile, aceste firme nu merg prea bine. Iar în cazul unor schimbări abrupte în mediul extern este foarte probabil să dea în nas.
Succesul sau insuccesul companiilor, care au depus eforturi să-și definească o strategie, ține preponderent de capabilitatea lor de a pune în practică viziunea echipei de top.
Înțelegem, astfel, că o organizație poate supraviețui fără o viziune clar definită (în anumite condiții și pentru perioade limitate de timp) sau poate sucomba, fie pentru că viziunea n-a fost cea mai fericită, fie pentru că implementarea viziunii a fost lipsită de consistență.
Viziunea
Majoritatea antreprenorilor conduc un business pentru ca au, sau au avut la un moment în timp, o viziune care i-a convins să acționeze, asta înseamnă că ei nu urmăresc o himeră, ci că știu, în sinea lor cel puțin, unde vor să ajungă și cum arată succesul.
Prin urmare, nu absența completă a viziunii ne deranjează la mers. Dacă excludem în continuare motivele, adesea invocate, asupra cărora nu avem control, cum ar fi divinitatea, karma, pisica 13, întrebarea ar fi unde se rupe filmul între existența unei viziuni și punerea ei în practică.
Formularea viziunii
Lipsește adesea din bagajul obișnuit al antreprenorului o formulare clară a viziunii, documentată, bazată pe fapte și presupuneri educate. Se lucrează rar cu scenarii strategice alternative, care te ajută să reacționezi rapid, corect și eficient, în cazul în care apar schimbări în mediul extern sau intern al organizației.
O viziune funcțională ține cont de faptul ca resursele financiare și umane, pe care le ai la dispoziție, sunt finite și clarifică unde trebuie ele alocate, astfel încât să obții cele mai bune rezultate.
Să-mi propun să vând 100 de lei pe an, spre surprinderea unor manageri, nu înseamnă nici că am o strategie, nici că mă chinuie o viziune care ar putea să-mi aducă succes.
Să mă gândesc cum va evolua mediul intern și extern al organizației, folosind presupuneri bazate pe fapte, pe informații verificate, este un prim pas în formularea viziunii. Pornind de la aceste presupuneri, voi construi scenariile strategice alternative care îmi vor permite sa gestionez schimbările.
E necesar sa clarific elementele de bază ale culturii organizaționale, care mă vor duce către atingerea obiectivelor strategice: misiunea companiei și principiile care vor călăuzi oamenii cu care colaborez. Cunosc manageri care argumentează zgomotos că principiile sunt doar niște cuvinte frumoase scrise pe perete, pe care nimeni nu le bagă în seamă, darmite să le aplice.
Cauzele cele mai probabile ale acestui fenomen sunt: fie principiile sunt scrise într-o limbă de lemn, fie sunt insuficient sau deloc explicate celor care ar trebui să-și orienteze comportamentele în funcție de ele, fie nu sunt deloc aplicate de către managerii de top.
Reversul medaliei este că principii exprimate clar, pe care oamenii le înțeleg, atât conceptual cât și practic, și pe care le văd zilnic aplicate de către conducătorii organizației, creează premizele absolut necesare pentru rezultate excepționale.
Este important să stabilești, în organizația pe care o conduci, care vor fi criteriile în baza cărora se vor lua tipurile de decizii care influențează identitatea și direcția companiei, și care este procesul de luare a deciziilor pe care îți propui să-l folosești. Să iei decizii, pe criteriul “sunt patron și fac ce vreau cu banii mei”, este costisitor și ineficient, pentru că ucide rapid, în organizație, inițiativa, inovația, colaborarea și motivația.
Înțelegerea, cât mai completă a piețelor pe care activez, care înseamnă cunoașterea nevoilor, obiceiurilor, preferințelor, tendințelor și a metodelor optime de interacțiune cu clienții și prospecții, este crucială pentru a-mi putea optimiza portofoliul de produse și servicii.
În lipsa unei analize viabile a piețelor, pe care voi activa, și a produselor, pe care le voi oferi acestor piețe, șansele de supraviețuire, ca să nu spun de dezvoltare, sunt minime. Am văzut multe companii, care au închis porțile, fie pentru că au mers strict pe mâna clienților existenți, fie pentru că au pariat prea mult timp pe produsele existente.
Un element esențial, în formularea unei viziuni strategice coerente, este înțelegerea felului în care voi câștiga pe piață, adică formularea avantajului competitiv.
Mulți executivi caută avantajul competitiv în caracteristicile companiei sau ale produselor și serviciilor oferite, ignorând că majoritatea clienților cumpără beneficii relevante pentru ei și nu caracteristici ale producătorului sau produsului.
Este de luat în calcul și că durata de viață a oricărui tip de avantaj competitiv scade rapid, și depinde, în mare măsura, de factori pe care nu îi controlăm, cum ar fi inițiativele concurenței.
Dincolo de viziune
Fără să fi analizat toate elementele, care țin de formularea unei viziuni organizaționale complete și coerente, să aruncăm o privire la ce urmează, după ce ne declarăm mulțumiți cu viziunea pe care o avem.
Comunicarea, către toți cei implicați în implementarea viziunii, este esențială. Oamenii, care au un rol important în acest proiect, trebuie să știe exact ce au de făcut și să înțeleagă, clar și complet, ce se așteaptă de la ei.
Este util să fie clarificate rezultatele preconizate și consecințele lor asupra organizației, proceselor, managerilor, departamentelor, tuturor angajaților. Astfel, construim un sistem de incurajare și evaluare a performanței, pe care îl poate înțelege toată lumea și care este greu contestat.
Disciplina în implementare este, probabil, cel mai important factor în obținerea rezultatelor dorite. Aici, tonul nu poate fi dat decât de conducătorul companiei. Stabilirea și urmărirea rezultatelor intermediare, dar și gestionarea eficientă a modificărilor care apar, sunt câteva dintre instrumentele absolut necesare.
Formularea viziunii cere, în afară de un efort susținut, creativitate, înțelegerea comună a conceptelor, răbdarea și disciplina de a analiza scenarii alternative, oricât ar părea ele de puțin probabile.
Implementarea îți testează hotărârea, determinarea și priceperea de a atinge țintele propuse. Dincolo de viziune, adică în implementare, 70% dintre inițiativele strategice planificate, fie nu se materializează deloc, fie se pierd pe drum.
Conducătorii care nu ajung niciodată să-și vadă viziunea pusă-n practică pierd mingea undeva în implementare. Ei se lasă furați de peisaj, încearcă să ducă-n spate mai multe inițiative decât pot, se îneacă în proiecte gândite pe genunchi cărora le alocă resurse insuficiente, păstrează prea mult timp în echipă mâini moarte din punctul de vedere al performanței, al atitudinii sau comportamentelor.