”Liderii buni au o viziune clară și o echipă motivată cu care o pun în practică. Liderii excepționali își învață oamenii să-și dezvolte și să-și urmeze propria viziune!” –  Roy Bennett

Dragă șefule de companie, dacă vrei de acum încolo să obții rezultate spectaculoase e nevoie să înțelegi pentru început, unde ești și cu ce te confrunți. Până când nu pricepi cu adevărat prezentul, respectiv nu ți-e clar ce ai de reparat, de dezvoltat, de schimbat sau de stabilizat, mai bine nu te apuci de treabă.

Ia-ți deciziile la timp, asumându-ți inteligent riscurile aferente. Arată oamenilor drumul spre succes, convinge-i să te urmeze, nu-i abandona în capcana muncii în zadar.

Da, viziunea ta va întâmpina rezistență. Angajații cei mai buni vor refuza schimbarea cât timp nu o înțeleg sau nu le e clar cum îi va afecta, apoi te vor sprijini. Vei fi obligat să lupți cu  mediocritatea agresivă, autosuficiența, orgoliile prost gestionate ale celor mai rezistenți la schimbare sau mai lenți în reacții. Nu da înapoi! Insistă cât e nevoie și vei reuși!

Hai să ne amintim împreună câteva dintre preocupările pe care un conducător care-și merită numele nu le poate evita dacă vrea rezultate pe termen mediu și lung:

Identitatea organizației

Vei lua mai precis deciziile importante dacă înțelegi exact cu ce se ocupă firma ta și ce o face să câștige contracte în lupta cu competiția. Scopul pe care-l urmărește ea trebuie să fie clar și vizibil atât în interior cât și către piață.

E sarcina ta de căpătâi să te asiguri că oamenii, procesele, sistemele informatice lucrează armonios împreună pentru atingerea obiectivelor. Dacă există găști, silozuri sau poluri de putere care-și protejează interesele meschine, ai greșit pe undeva și e bine să corectezi urgent situația.

Piețele și serviciile

Alege serviciile sau produsele absolut necesare succesului. Concentrează-te numai pe ele. Nu-ți risipi resursele ca să alergi după toți iepurii ce-ți ies în cale pentru că nu e productiv.

Apoi selectează-ți clienții. Vezi ce categorii merită atenția ta și străduiește-te să-i ajuți să reușească.

Există clienți cu care nu merită să te încurci,  fie pentru că te seacă de resurse fără să plătească suficient, fie pentru că nu împărtășesc aceleași valori sau aceeași viziune asupra rezultatelor așteptate. Recomandă-le să meargă la un competitor.

Avantajul competitiv

Află de ce cumpără oamenii de la tine, nu de la alții care oferă servicii sau produse similare. Fără să știi asta îți va fi imposibil să-ți consolidezi poziția pe piață.

Verifică-ți presupunerile înainte să iei decizii, ca să afli ce văd clienții bun la tine înainte să acționezi. Cel mai probabil vei fi uimit de cum e percepută valoarea de către cei din afara organizației.

Oamenii cheie

Identifică pozițiile care contribuie decisiv la succes. Gândește-te bine ce fel de profesioniști ar putea să le ducă la bun sfârșit. Stabilește criterii profesionale, etice și morale, desenează profilul omului ideal apoi caută-l.

Recrutează, măcar în aceste joburi, persoane competente, stabile emoțional, care-ți împărtășesc principiile și ideile sau te vei întreba peste 6 luni cum să-i dai afară cu minimum de scandal.

Cultura organizației

Hotărăște-te ce fel de performanțe vrei să obții, cum vei monitoriza progresele, ce rezultate vei premia, cum vei aborda lipsa de eficacitate.

Clarifică atitudinile și comportamentele care vor aduce succesul. Încurajează ce e bun, descurajează restul. Stabilește tu standardele respectând cu strictețe rigorile pe care le-ai impus.

Apoi comunică-ți clar, frecvent, apăsat dar nu isteric, așteptările.

Implică-te în construirea mesajelor principale pentru uz intern sau extern. Fă-ți planuri de comunicare și folosește-le.

Leadershipul

Pune-i șefi doar pe cei care pot conduce oameni. Cei mai buni specialiști nu sunt de obicei lideri, tocmai pentru că se pricep prea bine să facă totul cu mânuța lor. Nu-i pierde avansându-i unde nu le este locul.

Asigură-te că există principii clare care ghidează deciziile diverșilor șefuleți și că ele sunt respectate.

Descurajează conflictele neproductive, favoritismul sau feudalismul. Fii intolerant cu incompetența celor aflați în poziții de conducere pentru că e prea costisitoare.

Analiza competiției

Nu te culca pe-o ureche că nu ai competitori sau că ești prea bun ca să-ți pese de ce fac ei. Urmărește-le intențiile strategice, ia-ți măsurile de protecție necesare, fii mai degrabă deștept decât puternic, evită conflictele sau manevrele neloiale.

Implementarea inițiativelor strategice

Nu te lăcomi și nu te întinde mai mult decât îți permite plapuma. Multe planuri minunate care nu se transformă în nimic palpabil nu înseamnă că ești harnic sau priceput, ci că ești visător. Simpatic poate, dar ineficient.

Inițiativele prioritare duse la bun sfârșit, în timp util, cu un consum rezonabil de resurse  demonstrează că poți să gestionezi incertitudinea. Prin urmare alege înțelept ce proiecte vrei să desfășori, stabilește responsabili, termene limită, etape intermediare de evaluare ale progresului.

Ține minte că ești principalul responsabil pentru succesul strategiei, dacă nu cumva singurul.

O viziune e absolut necesară pentru succes, dar nici pe departe  suficientă.

Comunică mereu unde vrei să duci compania. Vorbește-le oamenilor ca și când rezultatele sunt aproape și mai e doar un pas ca să le atingi. Dacă le câștigi încrederea te vor înțelege și te vor ajuta.

Scoate-ți din discurs platitudinile, vorbele lipsite de conținut sau limbajul de lemn pentru că lumea e sătulă de promisiuni sforăitoare fără urmări practice.

Arată că știi exact încotro te îndrepți și de ce vrei să ajungi tocmai acolo. Asumă-ți țintele ambițioase, convinge-i că o vei  lua de la capăt indiferent cât de tare te vei izbii de obstacolele inerente.

Pune-ți pe masă toate argumentele, demonstrează că-ți pasă cu adevărat, că nu vei tolera incompetența, rea voința sau impostura pentru că vrei să-ți împlinești visul. Convinge-i că ai viziune și te vor urma!

 

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)