Deasupra zgomotului mediocrității agresive

Pe meleagurile noastre reputația este încă mai ușor de falsificat decât în alte părți ale pământului. O grămadă de nechemați profită de situația asta deghizându-se în meseriași.

Cunoști în orice domeniu de activitate profesioniști de marcă despre ale căror realizări excepționale trecute nu găsești nici o urmă, pe care-i accepți de specialiști pentru că așa se poziționează sau așa-i prezintă mediile ce-i promovează.

Te uiți cu gura căscată a admirație la antreprenorii minune, ridicați pe contracte cu statul, obținute pe ochi frumoși, când apar la evenimente și-ți vorbesc despre viziunea lor magistrală sau deciziile geniale luate în momente de cumpănă.

Întâlnești pe la diverse sindrofii manageri de multinaționale cocoșați de importanța lor în funcționarea ireproșabilă a afacerii. Apoi afli, fie că sunt o simplă extensie a telefonului vreunui șef de afară, fie că succesele lor răsunătoare se leagă de gestionarea eficientă a sulurilor de hârtie igienică sau a numărului de cafele per capita.

Presupun că situația asta se va schimba accelerat acum că avem acces la izvoare diverse de informații, tehnologia e cu noi, putem contacta relativ simplu pe oricine când ne trebuie un sfat.

Prin urmare are sens să te apuci urgent de consolidarea reputației personale dacă vrei să lucrezi cu angajații, clienții, furnizorii și partenerii care ți se potrivesc.

Uite ce ai putea să faci:

Povestește despre tine

Alocă timpul necesar ca să-ți dai seama cine ești, în ce crezi, încotro te duci. Află ce știi numai tu să faci și aduce valoare afacerii clienților potențiali.

Delimitează-ți nișa de business. Elaborează-ți mesajele cheie, transmite-le celor interesați. Demonstrează-ți aportul unic, special, greu sau imposibil de găsit în altă parte.

Fii cât mai specific, memorabil, credibil. Stârnește imaginația, câștigă încrederea celor cu care ți-ai propus să lucrezi, inspiră-i să acționeze.

Răspândește-ți ideile și principiile

Scrie articole de specialitate, fii activ în mediile sociale, vorbește la conferințe. Du-te acolo unde este publicul tău țintă, străduiește-te să-i rezolvi micile probleme  astfel încât să vină el singur la tine când se confruntă cu situații complexe.

Folosește toate mijloacele care-ți pot amplifica mesajul. Du-te la televiziune, radio, fă materiale video și pune-le pe site, vorbește elevilor sau studenților. Fii tu însuți când comunici, abordează subiectele care interesează.

Nu-ți plictisi auditoriul concentrându-te pe tine cum fac cei mai mulți amatori entuziaști. Apelează la inteligență, la empatie înainte să-ți încordezi mușchii și să dai cu barda.

Gestionează-ți atent imaginea

Nu încerca să acoperi de unul singur tot terenul. Nici nu-ți propune să fii iubit necondiționat, de toată lumea. Pentru că n-are sens și n-ai să reușești.

Joacă-te doar cu serviciile sau produsele care te reprezintă. Nu te asocia cu primul venit, gândește-te ce merită să faci, apoi alege cu cap.

Nu-ți irosi resursele în inițiative care n-au nici un viitor, nu te reprezintă sau îi derutează pe cei care te respectă, te ascultă, te urmăresc.

Promovează-te

Devii credibil, frecventabil, dezirabil când alți oameni vorbesc frumos despre tine, îți laudă serviciile, ideile, soluțiile.

Identifică furnizorii, clienții, partenerii poate chiar și competitorii care au influență în industria ta. Împrietenește-te cu ei,  explică-le ce vrei să transmiți și în ce fel i-ar ajuta pe ei să vorbească despre tine, să te recomande în comunitatea lor.

Angajează ajutor profesionist deoarece ai nevoie cu siguranță de el. Lucrează cu o companie de PR, fă traininguri de media, îmbunătățește-ți dicția, învață să gesticulezi. Pregătește-te temeinic înainte să deschizi gura-n public.

Nu te arunca să vinzi, mulțumește-te să ajuți, să înlături obiecțiile, să câștigi încrederea celor care te citesc, te văd sau te ascultă. Concentrează-te pe nevoile lor, lasă-ți ego-ul să se odihnească.

Încuscrește-te inteligent

Parteneriatele bune, făcute la timp sunt adesea cheia succesului. Ține-ți ochii deschiși, identifică ce-ți trebuie cu adevărat, apoi propune colaborarea care te avantajează.

Nu te speria că nu ai bani suficienți sau că nu ai pregătit perfect toată gândirea din spatele unui proiect. Caută-ți partenerul ideal, află cum vede și el posibila colaborare.

Sunt șanse bune să găsiți o cale de a face treabă împreună dacă ești transparent și-i demonstrezi că poate să câștige, fie și pe termen mediu, asociindu-se cu tine.

Merită să investești în imaginea ta pentru că banii vin și pleacă, pe când reputația rămâne. Ea este posesiunea ta cea mai de preț așa că ai face bine s-o protejezi.

Întrebările relevante, oportunitățile de dezvoltare, proiectele deștepte ajung la tine dinspre cei care te cunosc destul cât să-și dorească să-ți propună să te urci cu ei în barcă.

La ușa specialistului cunoscut și apreciat bate mereu cineva. Nu e obligat să alerge după clienți noi sau să dea zeci de telefoane de prospectare, pentru că există destule businessuri care au nevoie de ce știe el să facă.

Nu-ți pierde vremea. Construiește-ți reputația care să-ți permită să te adresezi celor interesați de tine sau de serviciile tale.

Nu evita subiectele controversate, exprimă-ți cu fermitate opinia, argumentează-ți punctele de vedere. Nu ezita, nu da înapoi indiferent ce guru te contrazice.

Fii autentic, spune-ți părerea răspicat astfel încât vocea ta să se răzbată deasupra zgomotului de fond generat de bolboroseala mediocrității agresive pentru că asta este strategia câștigătoare.

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)