Când ești mereu ocupat, faci zece treburi în același timp și oamenii stau la coadă să-ți dea bună ziua înseamnă că lucrezi prea mult, că ai rezultatele anemice, de o calitate îndoielnică și că-ți termini proiectele cu mare întârziere.

Spre surprinderea oamenilor importanți, valoroși, realizați, care bifează zeci de acțiuni pe zi dintr-un ”to do list” fără sfârșit și se simt astfel o combinație fericită între Tarzan, Superman și Căpitanul America, calitatea rezultatelor obținute și numărul de inițiative terminate repede nu au nicio legătură.

Productivitatea presupune și că aduci o valoare unică în business, că miști proiectul sau echipa cu care colaborezi mai aproape de atingerea scopului comun. Nu vei fi apreciat pentru că pui oamenii să alerge după cai verzi pe pereți doar ca să fie mișcare.

Totuși, prea mulți șefi de pe meleagurile mioritice simt nevoia să-și vadă subalternii acționând cu orice preț – ”nu sta că stă norocul”, fără să priceapă că e mult mai deștept să nu faci nimic decât să dai foc la casă.

Presupunând că ai ajuns atât de ocupat cu activitățile curente încât nu mai ai timp să faci ceva nou, util, incitant, e  momentul să-ți pui întrebarea ”ce caut eu în jobul meu?” și dacă răspunsul corect este ”nimic special”, să pornești la drum spre orizonturi mai vesele.

Acolo unde echipa de management își înțelege rolul în economia jocului ai să vezi de departe că:

Sunt priorități puține dar clare

Nu se aleargă după cai verzi pe pereți, discuțiile în contradictoriu sunt productive și găsesc relativ simplu consensul. Se caută soluții, nu vinovați. Cei care se prefac că muncesc, nu sunt interesați de rezultate sau nu pot să performeze ies rapid în evidență și sunt dați deoparte.

Rolurile sunt clar stabilite și delimitate astfel încât  fiecare își vede de treaba lui. Nu se sting incendiile pe măsură ce apar pentru că există măsuri eficiente atât de prevenire, cât și de reducere a efectelor.

Se urmărește atingerea obiectivelor finale sau de parcurs

Sunt creionate planuri care simplifică luarea deciziilor. Țintele sunt clare. La fel și principiile care ghidează atitudinile și comportamentele. Se măsoară la intervale logice de timp progresul făcut și se iau măsuri corective dacă este cazul.

Persoanele care rezolvă inițiative aflate pe drumul critic sunt sprijinite necondiționat, în loc să fie întrerupte sau distrase cu chestiuni irelevante.

Se lucrează la o singură preocupare o dată

Toată lumea știe că multitaskingul e doar o gogoașă umflată artificial, că trecerea în viteză maximă de la o sarcină la alta înseamnă timp pierdut, eficiență redusă, desconsiderarea inteligenței colegilor cu care interacționezi.

Când alergi după mai mulți iepuri în același timp nu prinzi niciunul, greșești frecvent, ești stresat, viața trece pe lângă tine fără s-o observi, îți scade creativitatea și uiți de la mână până la gură.

Se gândește înainte de a acționa sau de a răspunde.

Nu primești răspunsul la email la două secunde după ce l-ai trimis. Nu ești lovit peste bot cu soluția optimă la problema pe care nici n-ai apucat s-o rostești. Șefii tăi sunt preocupați să-ți menții direcția corectă, nu să-ți arate exact unde să faci fiecare pas.

Nu se face paradă de judecăți de valoare, feedback la ficați sau umor de proastă calitate. Se comunică la obiect, se clădesc relații bazate pe încredere. Colegii se sprijină reciproc în loc să se sape crâncen.

Eforturile sunt concentrate către client

Acolo unde se rezolvă preocupările clientului nu sunt puși cei mai noi sau cei mai ieftini oameni,  fără să fi fost învățați cum să procedeze, dar aflați sub presiunea unor obiective absurde.

Se caută permanent soluții pe care concurența nu poate sau nu vrea să le replice. Nu-și bate nimeni capul cu satisfacerea intereselor meschine ale silozurilor din interiorul organizației.

Dacă vrei să fii un șef care-și atinge țintele, productiv, nu doar ocupat, îți recomand să-ți ajuți oamenii să priceapă ce scop urmăresc și care le sunt prioritățile. Să le creezi condițiile necesare să colaboreze eficient, cu minimum de conflicte sau de întreruperi. Să reduci pe cât posibil birocrația inutilă și numărul potecilor redundante.

Să aloci timp pentru chestiunile cu adevărat importante, să dai feedback în timp util, să te implici activ în inducția sau dezvoltarea profesională a angajaților. Să fii prezent în loc să te cufunzi pe termen nedeterminat în preocupări ezoterice dar irelevante, cum fac managerii de duzină.

Nu angaja oameni care sunt prea ocupați să acționeze întâmplător ca să se gândească în ce fel aduc valoare businessului. Dacă te-ai trezit din greșeală cu ei în echipă, ajută-i să plece. Lasă atitudinea ”Dorele fă-te că  lucrezi!” pentru cei care chiar nu pot mai mult. E plin pământul de ei!

 

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)