“Don’t delegate tasks or you’ll just get followers. Delegate authority and you’ll get leaders.” Craig Groeschel

Cei mai mulți conducători de companii se plâng constant că au mult prea multe treburi de care trebuie să se ocupe personal și că niciodată nu le ajunge timpul.

Asta îi stresează, le reduce productivitatea, capacitatea de comunicare și eficacitatea.

Din nefericire pentru ei alternativa evidentă, care este delegarea, nu le sună prea grozav.

Lipsa de încredere în propria echipă, sentimentul că pierd controlul sau convingerea că ce fac alții nu este destul de bun sunt motivele cele mai frecvent clamate de către managerii care evită să delege.

La nivel intelectual cei mai mulți șefi pricep că delegarea înseamnă să oferi ceva libertate de acțiune omului de la care ai niște așteptări de performanță.

În practică nu se pot abține, după caz, fie să se uite la fiecare pas peste umărul celui care face treaba fie să nu-l mai întrebe nimic despre stadiul de realizare al proiectului.

Numai că nu funcționează așa. Obstacolele menționate pot fi depășite cu puțin efort.

Mai greu de soluționat sunt neînțelegerea conceptului de delegare, așteptările nerealiste, incapacitatea conducătorului de a comunica eficient, de a se asigura că toată lumea a înțeles la fel ce este de făcut sau de a face follow-up-ul absolut necesar.

La fel cum hărțuirea sexuală nu este despre sex, ci despre putere, delegarea nu este despre temele date sau primite, ci despre autoritate.

Când delegi transferi puterea de decizie către un nivel ierarhic inferior.

Numai dacă se simte investit cu puterea de decizie omul ales să rezolve, își va asuma și responsabilitatea. Altfel nu pentru că nu percepe tema ca fiind a lui.

Managerul care consideră că delegarea înseamnă că el ia în continuare toate deciziile și că, în același timp, toată responsabilitatea se duce pe umerii nivelurilor ierarhice inferioare este cea mai mare amenințare pentru rezultatele și cultura companiei.

Această abordare conduce la frustrare pentru toți cei implicați, conflicte, risipă de energie pentru a demonstra fie cine are dreptate, fie cine este vinovatul pentru nerealizările inerente.

Să delegi înseamnă să explici clar ce este de făcut, nu cum trebuie făcut. Responsabilitatea rezultatelor se împarte între ierarhicul superior care transferă tema și cel care urmează să se ocupe de soluționarea ei.

Rolul managerului este să stabilească clar așteptările, limitele mandatului și să monitorizeze periodic progresul.

El răspunde în primul rând în cazul în care rezultatul final este un insucces pentru că are la îndemână toate pârghiile să intervină din timp dacă lucrurile o iau razna.

Să delegi nu înseamnă să scapi de proiectele care nu-ți plac, nici să trasezi sarcini simple și nici să arunci în capul subalternilor teme de care să nu-ți mai pese niciodată.

Delegarea nu este o tehnică care te ajută să scapi de responsabilitate sau să-ți asumi merite necuvenite.

Merită s-o folosești când ai încredere în echipa ta și vrei să-ți faci mai mut timp pentru sarcinile cu adevărat prioritare, de care poți să te ocupi doar tu.

 

 

 

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)