Am întâlnit mulți manageri care cred că secretul productivității proprii constă în achiziționarea unui soft, unui ”device” (ipad de exemplu) sau în angajarea unui asistent ideal care intuiește dorințele, prioritățile și fixațiile șefului. Este imposibil să găsești secretul propriei eficacități în afara ta și, uimitor, prea puțini oameni înțeleg asta.

Desigur paiul din ochiul vecinului e mai ușor de văzut și de comentat așa că, cel puțin teoretic, suntem de acord că subalternul, colegul sau ales conducătorul nostru ar trebui să umble la cunoștințele, abilitățile și preocupările lui ca să devină mai bun. Mult mai greu merge autoevaluare și gestionarea slăbiciunilor proprii.

Să vedem ce au în comun liderii care reușesc să obțină rezultate, să-și motiveze oamenii și să se descurce cu presiunile care vin de sus fără s-o ia razna sau să-și ucidă subordonații.

Au preocupări multiple în afara serviciului fie că fac sport, muncă în folosul comunității, merg la concerte, se scufundă cu rechinii sau țes covoare. Asta îi ajută să-și păstreze vie creativitatea, să nu devină maniacali și să-și îmbunătățească capacitățile de rezolvare a problemelor, luarea deciziilor și leadership.

Pericolul să se complacă în obișnuință, să se plictisească, să se plafoneze sau să se creadă infailibili este mai mic decât în cazul celor care confundă munca cu viața,  se eternizează prin birou și se așteapptă ca subordonații lor să procedeze la fel.

Fac pauze atât în timpul programului zilnic pentru a depăși blocajele generate de excesul de concentrare pe un singur subiect cât și luându-și cel puțin două concedii pe an de 2 săptămâni fiecare.

Plecatul în concediu, atâta vreme cât nu stai permanent cu telefonul la ureche și nu trimiți 200 de emailuri pe zi, demonstrează că ai încredere în abilitatea echipei de a pune în practică cele mai bune inițiative și în capacitatea ta de a delega coerent și eficient.

Au experiență în domenii diferite și folosesc asta pentru a se asigura că nu permit să se instaureze rutina, blazarea sau lălăiala și, în același timp, valorifică chiar oportunități mai puțin evidente.

Contestă inteligent status quo-ul și promovează perspective și abordări proaspete fără a susține schimbarea de amorul artei sau pentru a justifica salariul liderului. Recunosc sugestiile valoroase și au capacitatea să le integreze simplu, rapid și eficient în sistemele și procesele existente.

Au contacte peste tot. Asta înseamnă și că știu exact unde să dea telefon când sunt de rezolvat probleme sau de descoperit alternative pentru deciziile care sunt de luat, dar și că, mult mai important, au surse de informații, păreri și sfaturi care le oferă rapid cele mai utile informații atât pentru a-și construi o viziune de ansamblu cât și pentru a reacționa eficace.

Realizezi cât de important este un șef conectat, implicat și dispus să ajute abia atunci când dai peste unul care nu știe nici de unde să-și cumpere o pâine.

Conducătorii care produc rezultate, își ajută și  motivează coechipierii fără să spargă pușculița nu găsești chiar la fiecare colț de stradă. Viziunea, expertiza și abilitățile lor îi fac să dea companiei pentru care lucrează mult mai mult decât le cer fișa postului sau șefii mărginiți,puși pe căpătuială.

Diversitatea preocupărilor, multitudinea contactelor ca și efortul continuu de a-și păstra mintea deschisă către oportunitățile mai puțin evidente îi fac să fie cu adevărat productivi. Cel mai nou și mai scump gadget n-are nicio legătură  asta.

Secretul productivității constă în organizarea drastică a priorităților, într-o atitudine relaxată, într-un sistem de relații funcțional și în diversitatea preocupărilor.