CĂLIN CAVALERU
Citește
Indiferent cât de bine crezi că poți să scrii dacă destinatarul mesajului tău fie nu pricepe deloc, fie receptează trunchiat ce zici, ai ratat ținta.
Mesajele scrise care sunt înțelese greșit înseamnă atât acasă cât și la serviciu, bani aruncați pe fereastră, relații cu colegii compromise definitiv, clienți pierduți, oportunități ratate, conflicte cu șefii sau nevasta /soțul…
Soluția acestei probleme este simplă – să învățăm să scriem mai bine!
În caz că te întrebi dacă e cazul să-ți bați capul cu îmbunătățirea abilităților de scriere îți recomand un test simplu care îți va îndepărta rapid îndoielile. Ia un text de 500 de cuvinte sau mai mult, pe care l-ai scris și de care ești mândru. Recitește-l și întreabă-te:
Câte cuvinte prea șmechere ai folosit – înțeleg prin șmecher cuvinte lungi, complicate, interpretabile sau pe care numai un număr restrâns de inițiați le pot înțelege.
Dacă cititorul tău nu știe ce ai vrea să facă el după ce citește ce i-ai trimis ți-ai pierdut degeaba timpul scriind.
Oricât ai fi de șef, tocmai i-ai creat dureri de cap inutile punându-i în brațe o scriere ce nu-i spune nimic. Probabil îți va ignora mesajele prezente și viitoare sau în cel mai fericit caz le va citi în diagonală.
În caz că va percepe posibilitatea de a fi tras la răspundere va da mai departe niște non sensuri cu care să-și acopere fundul sau va întreba un șef mai prietenos ce vrea nebunul care i-a scris nimic.
Câte cuvinte ai putea elimina din text nu numai fără să pierzi din valoarea mesajului, ba chiar câștigând claritate și concizie? Câte cuvinte contează cu adevărat? Cât e de ușor de înțeles mesajul tău? După câte propoziții va renunța clientul tău potențial să citească?
Textele lungi și dezlânate se scriu mult mai simplu decât cele scurte și concise. Dacă vrei rezultate fă efortul de a fi scurt, clar, la obiect.
Amintește-ți că ești asaltat la rândul tău de mesaje și străduiește-te să captezi rapid atenția cititorului dacă vrei ca mesajul tău să fie înțeles și să genereze acțiuni productive.
Cât de natural curge povestea pe care o transmiți? Cât de bine sunt structurate paragrafele mesajului tău? Există logica și fluența mesajului? Pentru ce motiv cititorul ar fi atras și ar citi cu sufletul la gură? Se va întreba la sfârșit ”așa și…?”
Arată-i omului cât de frecvent poți ce are de câștigat citind scrierea ta, cum poate aplica în realitatea lui ceea ce-i propui și ce probleme poate să-și rezolve urmându-ți sfaturile sau indicațiile.
Cum sună mesajul? E sec? Plictisitor? Atrage? Sunt la locul lor toți pașii absolut necesari înțelegerii narațiunii? Se poate pierde receptorul în bucle inutile? Pune-te în papucii cititorului și întreabă-te ce simți acum că ai terminat de citit?
Evită să folosești fraze alambicate care spun puține lucruri într-un fel bombastic și plictisitor. Verifică înainte să dai drumul mesajului către receptor dacă ce i-ai spus are sens pentru el, poate fi aplicat fără întrebări suplimentare și nu-i jignește sentimentele.
Oricât ți-ar veni de greu abține-te să emiți maxime sau aforisme care-l fac praf pe omul de la celălalt capăt al comunicării pentru că nu ai nimic de câștigat procedând astfel.
Pentru cine ai scris? Găsește cititorul tău vreo idee utilă în ceea ce citește? Capătă el informații necesare noi sau îndrumare? Se distrează? Îți recunoaște el tonul, stilul și abordarea sau ai jucat într-un film în detrimentul autenticității?
Scrii pentru cel care te citește sau așa ar trebui să faci. Concentrează-te pe nevoile lui, nu pe obsesiile tale. Scrie direct, simplu, la obiect. așa cum vorbești. Fii autentic. Spune ce ai de zis fără să încerci să impresionezi.
Răspunde-ți cinstit la aceste întrebări, vezi unde ai putea să îmbunătățești ceva și lucrează cât poți la dezvoltarea abilității de scriere eficientă în afaceri pentru că astfel vei fi mai productiv.
Dacă vrei să câștigi timp, bani și amici, să gândești organizat și să te faci înțeles din prima cunoaște-ți publicul, povestește simplu, în cel mai potrivit limbaj, fără să amesteci concepte sau acțiuni care n-au nicio legătură între ele.