CĂLIN CAVALERU
Citește
Conducătorii de companii ceva mai vioi, deciși să-și atingă obiectivele, fără să petreacă 14 ore din 24 la serviciu, au priceput deja că o poveste bine spusă vinde.
Așa au apărut mesaje care nu mai sunt doar publicitate strigături în deșert, ci reușesc să convingă publicul că poate să folosească cu încredere serviciile promovate inteligent, pentru că ele chiar îi rezolvă eficient problemele arzătoare.
Echipele de vânzări au primit, sub diverse forme, materiale de suport mai puțin aride, cum ar fi o prezentare scurtă cu o grafică atrăgătoare, filme care explică cum se utilizează produsele, oferte pe care prospecții le pot înțelege.
Departamentele de suport au simțit imediat că oportunitatea asta li se potrivește și lor. Șefi de la HR aflați mai aproape de business, au mirosit că-și pot simplifica semnificativ procesul de recrutare dacă au un brand de angajator coerent.
Apoi au văzut că merge uns să torni conținut peste procesul de inducție pentru că poți transmite mai bine concepte, cunoștințe, valori, credințe, lecții învățate din precedentele mai mult sau mai puțin fericite.
Unii dintre ei și-au creat singuri poveștile necesare, alții au apelat la departamentele de marketing. În ambele cazuri treaba a mers greu, a durat extrem de mult iar rezultatele au fost adesea neconvingătoare. Dar oamenii au insistat.
Au înțeles din greșelile făcute că obținerea unui conținut de calitate cere colaborare, specialiști pricepuți care pot dedica destul timp acestei activități fără să fie presați de alte bălării, monitorizarea atentă a proiectelor în desfășurare, supervizare și feedback rapid.
Au constatat, prin încercări repetate, că efortul de închega povești interesante, cu potențial de conversie, nu este o glumă, ci un full time job.
Și-au dat seama că au nevoie de un Șef la conținut care să conștientizeze importanța strategică a storytelling-ului și a utilizării eficiente a canalelor de distribuție a mesajelor, fie ele interne sau externe. Să strângă rândurile, să încurajeze creativitatea să utilizeze eficient resursele.
CEO-ul vizionar știe deja că poate folosi în comunicare cantități oricât de mari de conținut propriu, proaspăt, altfel decât al competitorilor, care să convingă publicul captiv sau interesat de subiect să adere cu entuziasm la comunitatea de admiratori zgomotoși ai mărcii.
Se întreabă doar cine ar fi normal să-i furnizeze acest conținut. Bâjbâie între a-l cere ba de la agenția de publicitate, ba de la firma de PR, ba de la partenerul de marketing digital. Îi încearcă pe toți, pe rând, în diverse combinații sau la grămadă, dar tot nu iese ce-și dorește.
Oare de se trezește mereu bombardat cu istorioare submediocre?
Pentru că nimeni nu știe povestea lui mai bine decât el. Furnizorii externi sunt bine intenționați, dar nu trăiesc zilnic frământările unei organizații care nu le aparține. Ei nu se confruntă cu prospecți mofturoși, furnizorii indiferenți, reglementările perimate sau oamenii dificili rătăciți prin poziții cheie.
Deși cred în produsele pe care le promovează nu pun la fel de multă pasiune precum cei care le-au creat și luptă să le îmbunătățească.
Ce are de făcut ca să primească frecvent conținut de calitate?
Să se apuce să-și spună singur povestea, cât mai rapid. Să-și facă fabrica de conținut în grădina proprie, nu prin vecini. Să recruteze oamenii potriviți, să le ofere procese de producție suple, să le aloce bugete realiste.
Să se implice personal. Să ofere timp pentru construirea celei mai bune povești, să pregătească discursurile care educă, conving sau distrează publicul interesat.
Să numească un Șef la conținut care se pricepe să creeze, să împacheteze și să distribuie tot ce este de spus într-un format cât mai atractiv pentru consumatori.
Să facă toate astea mai repede, mai deștept, mai îndrăzneț decât competitorii săi.
Să țină cont că poveștile brandului influențează dramatic decizia de cumpărare iar cel care nu-i capabil să le spună, ratează oportunități majore cu care nu se va mai întâlni niciodată.
Mulți conducători se uită strâmb când le spui răspicat că storytelling-ul este o abilitate absolut indispensabilă pentru un lider adevărat. Ei preferă să se alinte că asta nu e treaba lor, că au învățat chestiuni tehnice ani de zile și nu vor să devină povestitori de performanță.
Deși pare mai comod să zbori pe sub radar în loc să te expui public, să te retragi în specialitatea care-ți este atât de dragă, să te izolezi de oameni, nu-ți recomand să stai departe de producția de conținut sau s-o externalizezi pentru că nu vei ajunge niciodată să spui povestea care te reprezintă cu adevărat.
Iar când vei auzi despre tine chestiuni dubioase inventate de cei care nu te au la inimă din diverse motive, va fi complicat să-ți cureți imaginea terfelită. Și asta doar pentru că ți-a fost lene comunici.