CĂLIN CAVALERU
Citește
Visul multor conducători de companie este să devină lideri, dar nu știu exact cu ce se mănâncă treaba asta. Împinși de clienți, furnizori, parteneri sau angajați, șefii despre care discutăm sunt nevoiți să găsească soluții noi, drumuri nebătute, obiective îndrăznețe spre care să-și conducă poporul.
Din nefericire școala nu ne-a învățat să fim lideri. Ne-a băgat în cap că trebuie să respectăm reguli arbitrare, că e bine să credem fără să cercetăm prea mult, să facem cât mai puțin cu putință, să vorbim despre ce ne împiedică la mers, nu despre soluții, să arătăm cu degetul spre vinovații de serviciu, s-o luăm pe scurtături dubioase, să stăm în turmă și să colorăm atent, doar între liniile trasate de alții mai deștepți.
Toate astea ne fac executanți minunați dar conducători mediocrii, timorați, fără carismă, incapabili să inspire mulțimi.
Pentru că liderul adevărat are o viziune proprie, un scop clar, valori care-i călăuzesc drumul spre țintă. El nu ezită să-și înțeleagă nereușitele și să învețe din ele, nu evită întrebările complicate, nu ascunde gunoiul sub preș. Știe unde să-și concentreze eforturile, comunică eficace, își face partea lui de treabă, nu încurajează conflictele neproductive, se asigură că duce la bun sfârșit ce a început.
Nu în ultimul rând înțelege că businessul are numai de câștigat dacă el comunică, cu mesaje specifice, către fiecare public în parte, pe canalele preferate de recepție ale auditorului țintă. Un lider care-și merită numele sunt vorbește mereu despre:
Viziunea și obiective lui. Spune cum își propune să facă o lume măcar puțin mai bună, încotro îndreaptă corabia, ce vor avea de câștigat cei ce-l urmează și de unde vor știi că sunt pe drumul cel bun.
Cultura organizației. Va clarifica ce principii ghidează atitudinile și comportamentele oamenilor, cum se comunică, cât de transparentă e organizația, în ce mediu de lucru se desfășoară activitatea, ce toleranță acceptă față de risc sau cum va fi răsplătită performanța.
Echipă cu care lucrează. Stabilește criterii de recrutare, desenează procese de inducție, onboarding eficiente, evaluează progresul noilor veniți și îi sprijină se integreze. Are trasee de carieră astfel încât angajații știu care-s pașii următori. Performanța este recompensată corect. Învățarea, creativitatea și inovația sunt încurajate permanent.
Soluțiile oferite clienților care au rezolvat probleme complicate, au încântat beneficiarul, i-a depășit așteptările și sunt diferite decât ce găsim pe toate drumurile. Nu confundă caracteristicile produselor/serviciilor cu beneficiile oferite și nici prognoza cu realitatea.
Ce a învățat din lecțiile trecutului, cum face să nu repete greșelile făcute, în ce direcții vrea să progreseze, care au fost cauzele insucceselor trecute, ce oportunități merită urmărite sau cum să te ferești de potecile înfundate.
În comunicarea cu oamenii care te cunosc, te iubesc, te urmăresc sau vor să afle noutăți de la tine este important să fii autentic, să spui povești ce inspiră, motivează, generează acțiune. Să vrei să asculți, să folosești inteligent feedbackul, să ignori critica distructivă, fără să monopolizezi scena.
Demonstrează-le că știi unde vrei să ajungi înainte să pleci la drum dacă vrei să fii urmat. Înfruntă-ți temerile, nu acționa întâmplător, stabilește-ți prioritățile, nu-ți neglija echipa, respectă-ți comunitatea, păstrează-ți disponibilitatea de a le răspunde oamenilor la întrebări, nelămuriri sau nemulțumiri.
Nu-i nici simplu dar nici extraordinar de complicat să fii un conducător cu o strategie demnă de urmat, simplu de comunicat, care inspiră , motivează și ajută oamenii să-și depășească limitele. Trebuie doar să-ți pui capul la contribuție, să-ți pese de ceilalți, să-ți dorești să-i duci acolo unde visul tău se transformă în realitate și să comunici la timp, toate astea colaboratorilor, clienților și partenerilor tăi.