Cum ai ridicat puțin peste media industriei un business corect, cu un profit anual decent, te izbește brusc sindromul lui Făt Frumos. Adică vrei să-l scalezi (crești) până la cer și o palmă mai sus, de preferință în maxim 3 ani. Ca să faci asta ai nevoie de alți bani decât cei ce pot fi produși de afacerea ta.

Prin urmare începi să te întâlnești bezmetic cu fonduri, bănci sau investitori privați ca să vezi cum îți aduci în curte capitalul necesar pentru explozia pe care ai pus-o pe hârtie în mai multe scenarii alternative, toate arătând brici pentru posibilul finanțator.

Desigur pentru că ești prevăzător ai luat cu tine-n barca niște consultanți fițoși. Rolul lor este să stea prin preajmă, să-ți păzească spatele, să se asigure că vei primi cât mai mulți bani cedând cât mai puține acțiuni. Deocamdată nu faci decât să le plătești lunar facturile supradimensionate în timp ce-i înveți cum se învârte roata în compania ta și-i asculți debitând platitudini.

Nu știi încă, pentru că nu ai de unde, dacă modelul tău de business de care ești atât de mândru este realmente scalabil. Creșterea forțată, pe steroizi finanțați din exterior aduce cu ea un pogon de provocări neobișnuite.

E obligatoriu să te întrebi oare cum vor reacționa piețele noi pe care vrei să le cucerești? Dar competiția? Se vor putea integra cu succes armatele de angajați noi necesari? Dacă da, cât de rapid? Ce atitudine vor avea clienții existenți când vor fi neglijați? Cum gestionezi spațiile gri dintre departamente ce devin dintr-odată uriașe? Ce modificări faci în construcția de conținut? Cum vei distribui mesajul pe noile coordonate?

Iar dacă nu te întrebi, greșești amarnic și ai toate șansele să construiești un uriaș balon de săpun care-ți va exploda-n față când ți-e lumea mai dragă. Așa că, înainte să te arunci cu arme și bagaje în vârtejurile scalării ar fi bine pentru tine să pregătești la scara noii construcții câteva chestiuni:

Marketingul

Va trebui să faci modificări în comunicare pentru că începi să te adresezi unui public țintă mai larg. Asta înseamnă o segmentare mai bună, mesaje personalizate pe direcții noi, canale de distribuție care trebuie valorificate mai eficient, creșterea semnificativă a ratei de conversie. Nu te culca pe urechea ce-ți șoptește că publicitatea va rezolva problema clienților noi pentru tine, căci nu se va întâmpla asta oricât ai investi.

Procesele

Documentează atent procesele cheie și gândește-te cum le vei adapta condițiilor mai puțin obișnuite ce te așteaptă. Nu te limita la zonele de producție, analizează cum vei gestiona experiența clientului, ce diferențe vor apărea în relațiile cu furnizorii, ce trebuie să faci ca să recrutezi de 8-10 ori mai mulți angajați fără să pierzi calitate, cum asiguri inducția, adaptarea la cultura organizației, evaluarea performanțelor, învățarea continuă.

Sistemele informatice

Străduiește-te să automatizezi tot ce se poate folosind minimum de softuri. Simplifică pe cât posibil viața celor care prelucrează informații, dar convinge-te că vei avea în continuare rapoartele necesare atât în zona de business cât și în zona de suport. Dacă ai slăbiciuni undeva pe traseul informațiilor, înlătură-le înainte să începi creșterea pentru că altfel te vei confrunta cu aberații și monstruozități la fiecare pas.

Activitățile externalizate

Dă afară, către parteneri, tot ce merită externalizat. Fă-o cu cap, nu te zgârci la tărâțe. Marketingul de conținut trebuie păstrat în casă pentru că numai tu știi exact ce valoare creezi și cum merge ea transpusă-n cuvinte, dar difuzarea lui, activitățile de SEO, design pot fi alocate la furnizori. E mult mai profitabil să lucrezi cu avocați, agenți imobiliari, dezvoltatori, gunoieri, decât să faci singur aceste treburi. Uneori etape de producție pot fi externalizate la costuri optime, nu ezita să scapi de ele dacă ai cum pentru că tot ce-ți rămâne-n cârcă îți îngreunează zborul.

Felul în care-ți petreci timpul

Afacerea trebuie să meargă foarte bine și fără tine personal. Deci învață să delegi, să permiți oamenilor să acționeze independent, să-și asume responsabilități, să rezolve eficient când nu e nimeni cu ochii pe ei. Dacă nu reușești să faci businessul să duduie în timp dormi, ești în vacanță sau te ocupi cu altceva înseamnă că nu este scalabil, iar tu  ești doar un copilaș răsfățat care-o face pe eroul, nu șeful unei companii cu perspective.

Echipa potrivită

Ca să crești spectaculos ai nevoie de oameni care înțeleg ce înseamnă asta, sunt pregătiți să facă treabă, au atitudinea corectă, iubesc să-și asume riscuri inteligent și să-și demonstreze abilitățile chiar în condiții de incertitudine mărită. Deci nu te înconjura de birocrați, executanți fără imaginație, lingușitori sau eroi doar pe vorbe deoarece ei nu-ți împărtășesc viziunea și oricum nu sunt capabili de mare lucru într-un context dinamic.

Nu te repezi să scalezi un model șchiop căruia îi lipsește puterea să răzbească căci te păcălești în primul rând pe tine și pe cei care te urmează orbește în această aventură. Confuziile sau neclaritățile la nivel de identitate, valori, strategie, procese, sisteme informatice, comunicare și marketing vor gripa motorul creșterii mai repede decât te aștepți.

Iar dacă echipa care conduce ostilitățile nu e formată din oameni dedicați, motivați, capabili să se descurce în orice situație, să vadă imaginea de ansamblu și să ia la timp deciziile necesare, ai pierdut lupta înainte să înceapă.

Deși pare tentant, pentru că ai un purcoi de bani în buzunar, nu porni lupta cu mercenari. Ei vin în organizația ta doar pentru că primesc în schimb salarii generoase, nu pentru că îți împărtășesc viziunea sau că își propun să o pună-n practică. Nu vor sacrifica nimic ca să demonstreze că pot duce treaba la bun sfârșit, vor juca în schimb în drame politice consumatoare de timp și resurse.

În cazul în care noul tău lighean, mult mai mare decât cel vechi, pare că nu ține apă, ia o pauză de la cursa nebună spre o cotă de piață cât Casa Poporului. Deschide-ți larg ochii, uită-te în jur, învață din felul în care și-au rupt gâtul alți antreprenori ce au beneficiat de supra-finanțare prea devreme pe  modele de business șchioape.

Nu te arunca cu capul înainte pe calea lui Făt Frumos căci e plină de  piedici, capcane, atârnători aparent prietenoși și zmei războinici. Analizează cu atenție riscurile, ia măsuri de prevenire, pregătește-ți un plan B, ba chiar un plan C. Du-te la război doar dacă ai tot ce-ți trebuie încât să crezi că rezultatul cel mai probabil merită bătaia de cap îngrozitoare ce te așteaptă.

The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant specializat în tehnici de gândire rațională. Își ajută clienții să găsească cele mai simple, profitabile și durabile soluții de business.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)