Ești un antreprenor de succes. Ai muncit mult dar ai ajuns sus, pe val, acolo unde alții răzbat doar în vis. Ai știut foarte bine încotro te îndrepți, ce te va face să biruiești, pe cine să păstrezi în barcă, pe cine să arunci la rechini, când să riști ori când să stai în banca ta. Iar când ai greșit, te-ai redresat ușor pentru că aveai puțin balast de cărat în spate și destulă suplețe ca să nu se vadă c-ai alunecat.

Doar că succesul obținut ți se suie la cap, te îmbată plăcut, te face să crezi că de acum încolo va fi mai simplu, deoarece ești deja veteran, cu multe scalpuri la cingătoare. Nu te baza prea tare pe asta!

Învață să rămâi cu picioarele pe pământ din eșecul celor care au ajuns înaintea ta în vârf doar ca să eșueze definitiv pe fundul prăpastiei pentru că s-au crezut buricul pământului, deținătorii adevărului absolut, infailibili, când de fapt autosuficiența îi transformase în campioni ai deciziilor discutabile, luate pe genunchi, la nervi, de la mare distanță de realitate, fără să-și consulte coechipierii.

Au scufundat corabia pentru că nu au înțeles la timp că ce i-a dus de la un business minuscul la unul mic n-are nicio legătură cu ce-i va conduce de aici spre o afacere medie de succes.

Prin urmare îți recomand să-ți pregătești cu seriozitate pașii următorii, să-ți accepți limitările, să folosești la maxim inteligența, creativitatea, entuziasmul oamenilor tăi, ca să nu arunci peste noapte, la coș, rezultatele muncii depuse în ani de zile.

Cum s-ar putea face asta? Relativ simplu teoretic, ceva mai complicat practic. Iată câteva sugestii care ar putea să te lămurească dacă-ți cauți calea:

Fii mai mult lider și mai puțin resursă

Arată direcția, explică-ți viziunea. Clarifică-ți așteptările dar nu mai impune oamenilor cum să-și facă treaba. Stabilește priorități, lansează un număr logic de inițiative, urmărește-le progresul fără să pui tu mâna să faci acolo unde ți se pare că nu se întâmplă lucruri. Nu te rătăci în detalii nesemnificative.

Dacă ești implicat și în producția companiei, ca specialist, planifică-ți acțiunile astfel încât să nu stea lumea după deciziile tale când lucrezi cu clientul. Evită să rămâi înfipt doar în operațional pentru că n-o să se ocupe nimeni în locul tău de implementarea strategiei, de comunicarea viziunii sau de cultura organizației.

Profesionalizează compania

Fii mereu cu câțiva pași înaintea competiției. Dezvoltă-ți punctele tari, transformă-le în avantaje competitive. Asigură-te că toată lumea implicată – clienți, angajați, furnizori sau parteneri – înțelege exact cine ești, cum își propui să crești și unde vrei să ajungi.

Gestionează inteligent informația. Desenează procese simple, flexibile, rapide. Folosește sisteme informatice mai performante decât nivelul actual de dezvoltare al companiei. Evită să ceri rapoarte neautomatizate deoarece consumă timp de om pe care-l poți fructifica mai înțelept. Analizează permanent datele obținute ca să identifici soluții de optimizare simple, ieftine, durabile.

Devino un exemplu demn de urmat

Identifică împreună cu toți angajații principiile și valorile care vă ghidează. Comunică-le permanent. Asigură-te că acțiunile, atitudinile, comportamentele tale reflectă ce spui. Nu cere celorlalți să respecte reguli pe care tu le încalci.

Fii conștient că în orice împrejurare ești conducătorul suprem iar subordonații tăi se vor orienta după faptele tale, nu după vorbele tale. Când îți vine să-ți arăți mușchii doar pentru că poți, amintește-ți că oamenii au o aversiune instinctivă față de cel ce impune discreționar o conduită sau un mod de acțiune și-ți vor întoarce favoarea frecând menta de ori de câte ori nu stai pe capul lor.

Construiește o cultură funcțională

Lasă deoparte platitudinile, vorbele care dau bine pe pereți fără să aibă vreo relevanță practică. Fii autentic, fă-ți vizibile identitatea și scopul companiei. Descrie cât mai specific principiile ce ghidează calea spre succes. Asigură-te că transmiți exact cum vezi comunicarea, colaborarea, respectul, recunoașterea performanțelor, asumarea responsabilității, lucrul în echipă.

Creează un mediu de lucru care te reprezintă și încurajează obținerea rezultatelor dorite. Stabilește norme de moralitate. Decide ce nivel de birocrație ți se potrivește, ce trebuie documentat, cum e mai bine să circule sau să fie stocată informația. Spune deschis dacă-ți trebuie soluții sau vinovați, dacă se folosește un limbaj ca la pension sau ca-n viața reală. Fii primul care păstrează drumul desenat și atrage atenția celor ce ies în decor.

În plus dragă Antreprenorule, ține-ți așteptările sub control. Nu-ți propune să fii cel mai ieftin, la un nivel de calitate extraordinar, cu un portofoliu nemărginit de servicii, oferind clientului o experiență excepțională, conducând numai angajați fericiți, motivați, responsabili. Pentru că nu-i posibil!

Rămâi acolo unde te pricepi cu adevărat și știi cum să creezi valoare. Selectează-ți clienții, publicul țintă, partenerii, furnizorii în funcție de dificultățile drumului ales. Fă-i fericiți doar pe cei care contează.

Folosește tehnologia ca să-ți simplifici viața, să primești mai rapid  informațiile vitale, să îmbunătățești experiența clientului, nu ca să te izolezi sau să eviți implicarea în relații personale.

Încetează să crezi că numai tu personal ai soluții pentru bunul mers al companiei. Dă-le voie oamenilor să gândească singuri, să-și ia deciziile necesare, să vină cu recomandări de schimbare.

Ascultă-i ca să pricepi ce vor să-ți transmită, nu ca să le dai răspunsuri tăioase. Oferă-le feedback când e nevoie, ține-i prin preajma realității, nu-i încuia în birouri ca să completeze formulare inutile, pe care nu le citește nimeni.

Renunță la controalele redundante pentru că sunt costisitoare, sapă motivarea angajaților creativi, încurajează mediocritatea, delațiunea, nepotismul. Lasă deoparte scurtăturile proaste, grosolănia, superficialitatea, presiunea de amorul artei și vei câștiga mai mult, mai des, mai simplu.