More share buttons

Nu cunosc pe nimeni care să fi reușit spectaculos în afaceri pentru că a copiat exact mișcările altuia, a luat-o pe drumul descris de un vorbitor de business de mâna a treia sau a aplicat ce a citit în cartea ”Cum să ajungi CEO-ul anului fără să te scoli din pat”.

Viața unei organizații este dură. Fără o strategie coerentă se pune mai degrabă întrebarea când ți-o iei în bot, nu dacă. Iar pentru amatorii entuziaști care au ajuns printr-o conjunctură norocoasă pe un vârf de val și li se pare că lumea e a lor am o veste tristă. Ești în poziția cea mai vulnerabilă exact când ți se pare că s-au aliniat toate astrele, că nimic nu mai poate să meargă prost, deci e cazul să stai liniștit să culegi roadele.

Ce poți să faci dacă vrei să-ți meargă bine pentru o bucată mai îndelungată de vreme? Să-ți creionezi o strategie, pe care s-o revizuiești periodic astfel încât să fie clar tuturor celor implicați încotro se îndreaptă compania, care-i sunt prioritățile sau cum o să-și câștige războaiele. Asta înseamnă ca de vreo două ori pe an, primăvara și toamna, să-ți strângi echipa de top plus câțiva oameni cheie și să confirmi:

Cine ești, ce vrei și ce principii îți călăuzesc activitatea

Este important să știi exact ce fel de companie conduci, de ce ești în acest business-ul și nu în altul, ce scop vrei să atingi pentru clienți, echipă și pentru tine. Lămurește-te care sunt principiile ce influențează cu adevărat deciziile, comportamentele și atitudinile oamenilor tăi. Corectează rapid, hotărât, drastic deviațiile dacă nu vrei o cultura haotică.

Cu cine te lupți

Uită-te la competitorii tăi și vezi ce fac bine, de ce cumpără clienții de la ei, ce îi face profitabili și unde dau în brânci. Decide-te dacă vei fi agresiv, indiferent sau cooperant. Nu te lansa în războaie inutile, de obicei e loc pentru toată lumea. Adaptează la realitatea ta dacă vezi la ei vreo inițiativă care merită, dar nu o replica întocmai. Nu pentru că e imoral, ci pentru că precis nu ți se potrivește. Concentrează-te să-ți faci treaba ta, nu pe a lor.

Ce-ți propui să obții

Organizațiile care au succes urmăresc obiective clare. Creșterea nu este întâmplătoare, ci atent planificată. Există scenarii alternative pentru cazul când lucrurile merg prost. Profitul vine pentru că toată lumea înțelege produsele și piețele companiei. Țintele și prioritățile departamentelor diferite nu se bat cap în cap. Nu apar nicăieri cifre sau termenele de finalizare nerealiste puse la ghici de manageri entuziaști dar prea puțin pricepuți.

Cum o să câștigi clienți

Identifică ce puncte tari are compania ta și pe baza lor găsește un set de motive, obiective și subiective, pentru care oamenii ar cumpăra de la tine. Ferește-te să te bați în zone ușor de replicat, cum ar fi prețul sau tehnologia accesibilă. Ai în vedere că deciziile de cumpărare înseamnă mult subiectivism, deci construiește avantaj competitiv bazat pe emoții și pe experiențe de calitate pentru consumatorul serviciilor tale.

Ce procese cheie trebuie îmbunătățite

Listează procesele cele mai importante pentru atingerea obiectivelor. Asigură-te că sunt actualizate, că funcționează corect, fără pași redundanți, proceduri stufoase sau documentare excesivă. Nu exagera cu punctele de control pentru că aduc adesea creșteri inutile de preț și enervează în primul rând oamenii care muncesc pentru rezultate.

Ce fel de oameni îți dorești lângă tine

Desenează structura optimă care include toate capabilitățile necesare. Analizează obiectiv limitele celor cu care lucrezi. Nu te amăgi că vor căpăta brusc abilități, comportamente sau atitudini nedemonstrate în trecut. Recrutează înainte să ai o nevoie stringentă, folosește un proces de inducție corespunzător. Lansează programe de identificare și gestionare a talentelor care să-ți livreze la timp specialiștii sau managerii pregătiți necesari.

Cea mai proastă idee este să te încăpățânezi să-ți continui drumul înainte, pe poteci care nu duc nicăieri, în afara unui context strategic bine delimitat, doar pentru că ți-e greu să renunți la decizii ce ți s-au părut geniale la un moment dat.

Fii convins că ochelarii de cal, cei care te ajută să-ți ferești privirea de la realitate, pentru că nu-ți place cum arată, te duc pe drumul cel mai scurt spre dezastru. Că oamenii care insistă să facă azi exact ce făceau și ieri, doar că un pic mai bine, au pierdut lupta înainte de a o începe, iar până când nu vor abandona abordarea proiectivă n-au nicio șansă să iasă din umbra deasă a submediocrității. E ca și când ai vrea să zbori fără să-ți ridici ochii spre cer.

Evită să devii sclavul obișnuinței. Ia-ți deciziile strategice la timp ținând cont de schimbările reale din mediul intern și extern, nu de cum ți-ar plăcea ție să arate situația. Poți conduce un business fără o strategie, cu una șchioapă sau neactualizată dar este o muncă de Sisif, iar probabilitatea să reziști măcar pe termen mediu e șubredă rău. Sunt sigur că nu-ți dorești așa ceva!

 

Muncește deștept, nu mult!

ABONEAZĂ-TE ACUM LA NEWSLETTER
Și vei primi conținut original direct în inbox.
Vreau să fiu informat
Autor: Călin Cavaleru, speaker, consultant care activează în businessul privat încă din 1991.
The following two tabs change content below.

Călin Cavaleru

Autor, speaker, consultant care activează în businessul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții.

Ultimele articole postate de către Călin Cavaleru (vezi toate)

Muncește deștept, nu mult!

ABONEAZĂ-TE ACUM LA NEWSLETTER
Și vei primi conținut original direct în inbox.
Vreau să fiu informat
Autor: Călin Cavaleru, speaker, consultant care activează în businessul privat încă din 1991.
close-link

Muncește deștept, nu mult!

ABONEAZĂ-TE ACUM LA NEWSLETTER
Și vei primi conținut original direct în inbox.
Vreau să fiu informat
Autor: Călin Cavaleru, speaker, consultant care activează în businessul privat încă din 1991.
close-link